تصویربردار در صحنه
ساعت ۱٠:٠۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/۱/۳٠   کلمات کلیدی:

 

هنگامی که تصویربرداران به تنهایی فعالیت می کنند, بر مسؤولیت آنان افزوده می شود. در این صورت, تصویربردار باید نقش خبرنگار را هم ایفا کند و حقایق لازم برای ارائه خبر به مخاطب را گردآوری کرده و از صحت آنها یقین حاصل کند. سپس باید آنها را به کارگردان یا سردبیر واگذار نماید تا آنها را به رشته تحریر در آورد, در غیر این صورت باید خود آمادگی نوشتن متن را داشته باشد.

چند راهنمایی در این زمینه:

- یاددشت های خود را با خطی خوانا بنویسید, بطوریکه خواندن آن برای دیگران مقدور باشد,

- املای صحیح اسامی اشخاصی را که با آنان مصاحبه کرده اید, به دست آورید,

- شماره تلفن های اشخاص مرتبط با موضوع گزارش را داشته باشید و سعی کنید پیش از پخش خبر, از محل حضور آنان مطلع باشید, هرگاه تحولاتی اتفاق بیافتد که لازم به پیگیری باشد, این مساله اهمیت پیدا می کند.

 تجهیزات

هر خبرنگار باید درکی کلی و به روز از تجهیزات و نیزفن  تصویربرداری داشته باشد, تا بداند تجهیزات موجود چه امکانات تصویری در اختیارش  می گذارند, یا تا چه اندازه در برآورده ساختن برخی ازهدفها ناکارامد است.

به عنوان مثال نباید از مصاحبه شونده نمایی با زمینه رنگی کاملاً متضاد بگیریم (مثلاً نمای یک فرد با چهره ای سبزه با پس زمینه آسمان و در روشنایی روز, نمای صحیحی نیست). خبرنگار نباید اصرار بر قراردادن جهت دوربین به طرف خاصی اصرارکند تا چنین خطاهایی صورت نپذیرد.

مشورت امری ضروری است. خبرنگار نباید انتظار گرفتن نماهایی خارج از قدرت دوربین, دشوار یا غیر قابل پخش (به دلایل فنی) را داشته باشد. در صورت رعایت این نکات, هر دو طرف از روحیه مشارکت با یکدیگر بهره خواهند برد.

 البته اشنايی خبرنگار به تصويربرداری بويژه هنگام پوشش بحرانها بيشتر نمود پيدا می کند.فقط در جريان اشغال عراق حدود يکصد خبرنگار و تصويربردار جان باخته اند. اشنايی خبرنگار با

تصويربرداری اين امکان را فراهم می اورد تا در صورت بروز مشکل برای تصوبردار -موضوع خبری از دست نرود. اين کار هنگام ساير بحرانها مانند سيل - زلزله - سونامی و ... نيز می تواند کارايی داشته باشد.

  میکروفون

میکروفونهای دستی و یقه ای ابزارهای بسیار حساسی هستند. اگر هنگام ضبط از میکروفون دستی استفاده می کنید, اجازه ندهید این وسیله یا سیم آن با بدن تماس پیدا کند, چراکه باعث ایجاد خش خشی می گردد که به هیچ وجه نمی توان هنگام پخش  آن را از بین برد.

میکروفون را باید نزدیک به منبع صدا قرار داد تا مطمئن بود که ضبط به خوبی و وضوح انجام می گیرد, بویژه اگر محل ضبط پر سر و صدا هم باشد. از طرفی باید دقت کرد هنگام ضبطِ صدای افراد, میکروفون را خيلي نزدیک قرار ندهیم, زیرا این امر به ضبط صدای بازدم منجر می شود که خود ایجاد خش خش شدیدی می کند.

 بی دقتی در اين زمينه بعضا می تواند خسارت جبران ناپذيری را به کار وارد کند .زمستان سال ۸۴ وقتی داشتيم گفت وگوی اختصاصی با  مقتدا صدر را بصورت زنده روی انتن می فرستاديم به علت خش خش ناشی از نصب غير حرفه يی ميکروفون مجبور شديم برنامه را قطع و پس از برطرف کردن نقص فنی کار را ادامه دهيم.

 خبرنگار در جایگاه تهیه کننده

ممکن است لازم باشد خبرنگار نقش کارگردان را نیز در صحنه ایفا نماید, که در این صورت باید بر مسائلی چون جزئیات رفت و امدها و قرارها نظارت داشته باشد, و از عملکرد افراد گروه در زمینه توانمندی حرفه ای نیز اطمینان حاصل نماید, که این امر منجر به پایبند بودن به مهلت تحویل کار خواهد شد.

خبرنگار باید همواره آمادگی یاری رساندن به تصویربردار را در زمینه انتقال تجهیزات تصویربرداری داشته باشد.

 البته در سازمانهای رسانه يی دولتی مانند صدا و سيما معمولا دوربين را تحويل تصويربردار می دهند. در برخی از کشورها نيز شرکتهای بيمه فقط زمانی حاضرند در صورت صدمه ديدن دوربين خسارت بپردازند که هنگام حادثه  فرد معرفی شده که همان تصويربردار است وسيله را در اختيار داشته باشد.

 در هر صورت توصيه اين است که این نوع همکاری دستیابی به نتایج بهتر را تضمین می نماید. فراموش نکنید که تصویربردار وظیفه حمل این تجهیزات را ندارد.

پيشتر به علت سنگين بودن تجهيزات تصويربرداری گروهی شامل تصويربردار - نورپرداز-دستيار و صدا بردار هم خبرنگار را همراهی می کردند اما با کوچک شدن تجهيزات معمولا گروههای خبری تلويزيونی  به دو نفر کاهش يافته است.