افزایش باور پذیری از طریق انتخاب مناسب منبع خبر
ساعت ٧:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/٩/٢٢   کلمات کلیدی:

" ایران تصمیم گرفت فرماندهی نیروهای عملیاتی حزب الله لبنان را از دست سید حسن نصرالله خارج کند. علت این موضوع فرمان سید برای اسارت دو سرباز اسراییلی در تابستان پارسال است."!!           

 این لید گزارشی تحلیلی است که هم زمان در روزنامه عبری زیان  ( معاریو ) رژیم صهیونیستی در  تل اویو و عرب زبان  (شرق الاوسط ) ال سعود در لندن چاپ شده است.

 

 بدون داوری در مورد صحت و سقم و انگیزه منتشر کردن ان در این مقطع سیاسی لبنان - اصل حرفه یی افزایش باور پذیری از طریق انتخاب مناسب منبع خبر در ان بررسی می شود:

  الف : این خبر روز پنجشنبه در روزنامه عبری زبان معاریو چاپ تل اویو و  عربی زبان شرق الاوسط  چاپ لندن منتشر شده است.

ب : نویسنده مطلب در معاریو فردی به اسم " عمیر ربابورت " و در شرق الاوسط " علی رضا نوری زاده " معرفی شده است.

ج: ربابورت خبرنگار حوزه نظامی و اطلاعاتی معاریو است. نوری زاده هم تحلیلگر مسایل سیاسی و  اطلاعاتی است. هر دو به علت نوع حرفه اشان با منابع اطلاعاتی در ارتباط  اند. 

ج : " ربابورت " - این موضوع را به منابع بلندپایه غرب و " نوری زاده " ان را به منابع بی نام و نشان  سپاه  در لبنان نسبت داده است.  

د: اطلاعاتی که در هر دو روزنامه چاپ شده است یکسان است اما معلوم نیست که این خبر نخست به عبری ترجمه یا به عربی برگردانده شده است.

ه :اگر بپذیریم که نویسندگان مطلب دو نفرند. روزنامه ها هم که متفاوتند. زبان دو رسانه نیز که با هم فرق دارد. پس منبع اصلی خبر یکی است.

و: نوری زاده فارسی زبان است طبعا اگر منبع خبرش را به ایرانی ها نسبت دهد برای مخاطب عرب زبان باورپذیرتر است. ربابورت یک صهیونیست است. پس نسبت دادن گفته هایش به منابع غربی برای ساکنان سرزمین های اشغالی به حقیقت نزدیکتر خواهد بود.

  این خبر را چه منابع اطلاعاتی موساد و چه افسران اطلاعاتی اینتلیجنت سرویس یا سیا در اختیار هر دو (نوری زاده و ربابورت ) قرار داده باشند - کوشیده اند با بهره گیری از اصل حرفه یی نزدیکی منبع خبر به مخاطب - باورپذیر تر کنند.