جزئیات محل وقوع رویداد
ساعت ۱٠:٤٢ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/٢/۳   کلمات کلیدی:

جزئیات محل وقوع رویداد

برخی از نماهای نزدیک (Close Up), یا نیمه نزدیک (Medium Close Up) از اشیای معینی در صحنه رویداد, به شناساندن محل به بیننده کمک می کنند. تابلوها و جزئیات واضح محل نیز می توانند نماهای کات اِوی و رابط خوبی باشند.

می توان با استفاده از نماهای منتخب - مثلاً نام شهری که بر روی ماشین آتش نشانی حک شده است- این اجازه را به تصویر داد که واقعه را بدون استفاده از صدای خبرنگار روایت کند. پیوند زدن این نماها به تصاویر زنده زمانی بسیار سودمند خواهد بود که گوینده مشغول بداهه گویی است و امکان همزمانی گفتار (صدا) و تصویر وجود ندارد.

 نمای پن ( Panoramic Shot)

پن (Pan) نام نمایی سینمایی- تلویزیونی است که از واژه Panoramic, یا نمایش گسترده یک صحنه, مشتق شده است. این نما برای تدوینگر بیشتر دردسر ساز است تا چاره ساز, زیرا زمان بیشتری را نسبت به تصاویر ثابت و خوش ترکیب می طلبد.

ولی اگر چنین نمایی برای گزارش حائز اهمیت باشد – مثلاً در صورت تهیه گزارش از سقوط یک بالگرد در نزدیکی یک بیمارستان - می توان از آن یک پن سریع و هدفمند استفاده کرد, بدین ترتیب که دوربین میان هواپیما و بیمارستان برای نشان دادن مسافت میان آنها حرکت می کند, و این شاید تنها راه نمایاندن این مسافت باشد- در صورت عدم موفقیت تصویربردار در یافتن محلی برای گرفتن یک تصویر ثابت که هم هواپیما و هم بیمارستان را در کنار هم نمایش دهد.

تصویربردار و خبرنگار باید برای تعیین نماهای اساسی مورد نیاز به مشورت بپردازند.

 مصاحبه با شاهدان عينی

مصاحبه با افرادی که شاهد رویداد بوده یا در آن مشارکت داشته اند, بعدی انسانی به گزارش می بخشد.مصاحبه معمولاً بهترین راه ممکن برای به تصویر کشیدن جنبه های هیجانی گزارش است:

"وقتی ديوارمترو فرو ریخت چه اتفاقی افتاد؟"

مسؤولان , که بیش از هر کس به جزئیات خبر خاصی دسترسی دارند, می توانند اهمیت رویداد را به طور خلاصه بیان کنند و روند صحیح آن را در اختیارتان قرار دهند, مثلاً "مسؤول جنگلبانی يا محيط زيست تهران می تواند شما را از میزان در ختان قطع شده در پارک جنلگی لويزان مطلع کند.

 نقطه اوج رویداد

اوج رویداد همان بخش از گزارش است که در حافظه اکثر بینندگان خواهد ماند: نمای کودک خردسالی که او را از ساختمانی سوخته خارج می سازند, لحظه سخنرانی امام خمينی در بهشت زهرا  در سال۵۷- زمان ورود ازادگان به ميهن و بوسيدن خاک کشور - فرياد يا ابوالفضل حسين رضازاده پس از بالابردن وزنه و لحظه ای که شهيد الدوره در کنار پدرش هدف گلوله سرباز اسراييلی قرار می گيرد.

ولی این نماها برای نمایاندن نقطه اوج گزارشهای تلویزیونی کافی نیستند.

اگر آنقدر خوش شانس باشید که بتوانید نقطه اوج رویداد را تصویربرداری کنید, در این صورت باید خود را در قالب یک تدوینگر قرار دهید و از خود بپرسید:

چگونه می توان به نمای اوج وارد و از آن خارج شد؟

قوی ترین نماهای کات اِوی و کات این که با نمای اوج هماهنگ باشند, کدامند؟ چند نمای دیگر باید جمع آوری کرد تا بتوان رویداد را توصیف کرد؟

آیا تصاویر کافی برای فراهم شدن انتقال از نمایی به نمای دیگر در این گزارش وجود دارد؟ هنگامی که ضبط مجموعه تصاویر به پایان برسد, شما به مؤلفه های اساسی مورد نیاز جهت تهیه یک گزارش تلویزیونی قوی دست یافته اید.

زمانی که با رویدادهای هیجان انگیز مواجه می شوید, ممکن است دچار غفلت شوید و از برداشت نماهای مهمی باز بمانید (از بلندپروازی بپرهیزید, زیرا باعث عدم تعادل می شودد).