تصويرسازی رسانه در عرصه جهانی
ساعت ٩:٠۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/٢/٢٥   کلمات کلیدی:

 

تصویرسازی از حکومت ها (image creating ) یکی از دغدغه های اصلی مشاوران رسانه یی نهادهای قدرت است. رسانه ها ی نوشتار ی – شنیداری و دیداری در ایجاد تصویر مثبت یا منفی در افکار عمومی نقش کانونی ایفا می کنند.

حکومت ها همواره می کوشند تصویری به جامعه ارائه دهند که با اقبال مردمی توام باشد. این تصویر اغلب با بینش ها و گرایشهای دولتمردان همسویی معناداری دارد.

نخستین گام برای ایجاد تصویر مثبت - تلاش حکومت ها در عقلانی جلوه دادن تصمیم ها يشان نزد افکار عمومی است.

کارکرد حکومت ها در برخی حوزه های سیاسی - اقتصادی یا فرهنگی ممکن است با حقیقت همخوان نباشد اما این امکان وجود دارد که به صورت یک واقعیت خدشه ناپذیر در ذهن مخاطب جا انداخته شود.

افکار عمومی اغلب ذهنیتی که از سران يا نهادهای قدرت در اختيار دارند با تصویری که رسانه ها از ان فرد يا حکومت ارائه می دهند تا حدود زیادی یکسان است.

این موضوع تا ان حد از اهمیت برخوردار است که تصویر رهبران نزد افکار عمومی با تصویر ان مملکت یا نهاد یکسان گرفته می شود. تصویر سازی رهبران عصر نوین با نوع تصویری که از سران در گذشته وجود داشته است بسیار متفاوت است.

مدیران در گذشته با کمتر نمایان شدن در نزد افکار عمومی می کوشیدند چهره یی مقتدر و دست نیافتنی از خود به نمایش بگذارند. این شیوه در میان سران بلوک شرق تا یکی دو دهه پیش نیز همچنان وجود داشت.

بوریس یلتسین رییس جمهور پیشین روسیه که زمان امدنش به کرملین با برژنف صدر هیات رییسه شوروی سابق فقط به اندازه عمر سیاسی گورباچف فاصله داشت با لباس راحتی مقابل دوربین ها در ژاپن ماهیگری می کرد.

برژنف بسیار کم در انظار عمومی هویدا می شد و زمانی نیز که در تلویزیون دیده می شد چندین عضو کاگ ب که بارونی های سیاه یقه بلند پوشیده بودند از پشت عینک های دودی  همه چيز را زير نظر داشتند.

ولادمیر پوتین نیزکه با گذر از راهروهای کا گ ب به کرملین پا نهاده است با استفاده از هنر رزمی جودوکار که در ان مهارت دارد براحتی با کودکان در مقابل دوربین ها به رقابت می پردازد تا مردمی بودنش را اثبات کند.

ریوتارو هاشی موتو شمشیر باز و جونیچیرو کوایزومی هم با استفاده از مدل ويژه موهایش که به بتهون شبیه است دو نخست وزیر پیشین و کنونی زاپن هستند که در ميان ساستمداران هنرمند سرزمین افتاب تابان بی همتایند.

جورج بوش رییس جمهورامریکا و تونی بلر نخست وزیر انگلیس هم که از بس مقابل دوربین ها تمرین کرده اند شاید در دوران بازنشستگی بتوانند دست کم به حرفه هنرپیشگی سرگرم شوند.

 رييس جمهور بوش وقتی می خواهد سخنرانی کند ترکيبی از زنان و مردانی از نژادهای  گوناگون پشت سرش رديف می شوند تا به بیننده تنوع نژادی و وحدت ملی امريکا را القا کند.

رهبران جهان سوم نيز به سرعت با در پيش گرفتن اين شيوه رفتاری در مسیر تصوير سازی نزد افکار عمومی گام بر می دارند . برخی رهبران هستند که هنوز رغبتی برای بهره گيری از اين شيوه نشان نمی دهند.

کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی در زمره افرادی است که هنوز نیز بسختی در برابر دوربین خبرنگاران قرار می گیرد . سفرهایش بی سر و صدا صورت می گیرد و مردم کمتر لبحند او را دیده اند.

برخی حکومت های پادشاهی یا رییسان جمهور مادام العمر هم هنوز با اکراه  تن به ارائه بازيهای جدی مقابل دوربين می دهند گرچه الیزابت دوم ملکه انگستان نیز امسال در هشتادمین سالگرد تولدش با رفتن به میان مردم ازکودکان بادکنک گرفت و اکی هیتو امپراتور ژاپن هم سوار بر خودرو در شهر می گردد تا بر خندق دربار بسوی مردم پل بزند.

تصویر سازی از یک کشور یا رهبر صرفا کاربرد داخلی ندارد.پای بندی به اندیشه دهکده جهانی موجب شده است تا یک اظهار نظر بسرعت در گیتی منتشر شود.

خبرگزاریهای فراملیتی فرانس پرس- رویترز و ای پی و خبرگزاریهای تصویری رویترز و ای پی تی ان در تصویر سازی جهانی نقشی کانونی دارند.

سایر رسانه ها نیز در این حوزه نقش افرین هستند اما به نظر می رسد که بيش از ۷۰ درصد خبر يا تصويری که از رهبران يا کشورهای جهان سوم منتشر می شود بصورت مستقيم يا غير مستقيم تابعی از نگاه اين چند بنگاه اصلی خبررسانی است.

تصویر ایران :

 ايران در زمره کشورهای انگست شماری است که در بسياری از رخدادهای جهانی نقش افرين است . بسياری از کارشناسان بر اين باورند که نظام نوين جهانی بدون در نظر گرفتن نقش ايران -ابتر به نظر می رسد. 

جهان پس از فروپاشی نظام کمونيستی بسوی تک قطبی شدن پیش می رفت اما ایران با سردادن شعارهای مبتنی بر ارزشهای دینی در مقابل این جریان قرار گرفت.

کشورهای عربی یکی پس از دیگری بصورت اشکار و پنهان برای شناسایی موجودیت اسراییل چراغ سبر نشان دادند اما ایران از بازگو کردن منویاتش در نامشروع بودن رزیم صهیونیستی هرگز ابا نداشته است.

وجود تصویر مثبت نزد افکار عمومی از کشورها يا رهبرانی که اداره جهان بر مبنای انديشه انگلوساکسونی را به چالش کشيده اند بی تردید با منافع نظام سلطه مغایرت دارد.

ايران در زمره چنين نظامهايی است که از اندونزی تا مصر و از فلسطين تا امريکای لاتين هوادارانی دارد.

سکوت يا تحريف دو اصل راهبردی برای تصوير سازی هدفمند می باشد.   

 الف :سکوت :

هر انچه که موجب نشان دادن چهره یی روشن و پویا از کشور هدف نزد افکار عمومی شود با بایکوت خبری هوشمندانه رسانه های فرامليتی مواجه می شود.

بررسی ها نشان می دهد که بیشترین سهم خبرهای ارسالی رسانه های بین المللی از ایران مبتنی بر ارزش تصاد و درگیری است.

 ب : تحریف :

بایکوت خبری در قرن بیست و یکم به سبب تنوع شبکه ها ی اطلاع رسانی چندان کارگشا نیست از این رو شیوه تحریف بهترین محمل برای بیان ارائه تصويری مخدوش در عرصه بین المللی است.

دروغ - تکرار - مبالغه - يک پله جلوتر از دروغ - نشان دادن فرضيه به عنوان اصل مسلم و ... در زمره شيوه هايی است که در عمليات روانی از ان بهره برداری می شود.

  نقش تصوير در اين حوزه از جايگاه کليدی برخوردار است که اگر با کلام همسو باشد بسيار اثر گذار خواهد بود. 

 غرب به رهبری امريکا بصورت مستمر می گويد که در صدد است تا نگذارد ايران به سلاح هسته يی دست پيدا کند. در اين جا هرگز دانش هسته يی صلح اميز مطرح نمی شود.

 حدود ۴ دقيقه تصوير از سايت های هسته يی اصفهان و نطنز نيز از طريق ای پی تی ان و رويترز در اختيار رسانه های تصويری قرار داده شده است که همه شبکه ها از ان استفاده می کنند.

در يک سکانس اين تصويرمثلثی است که روی ان به انگليسی واژه خطرناک نوشته شده است. در سکانس بعدی مواد مذابی از يک بشکه به لوله یی ديگر سرازير می شود که شعله های ان در حال زبانه کشيدن است.

 سکانس سوم نيز رييس جمهور سابق خاتمی در حال تماشا روند عمليات توسط دانشمندان ايرانی است که رييس جمهور با ديدن يکباره شعله ها سرش را به عقب می کشد.

 سکانس چهارم نيز تصاويری هوايی از درون بالگرد است که در ان وجود ضد هوايی در نزديکی سايت نطنز مشاهده می شود.

 به نطر شما تصويری که مخاطب بی طرف از فناوری هسته يی ايران در ذهنش نقش

می بندد پس از انکه همزمان با بيان هشدارهای رامسفلد وزير دفاع امريکا - چنين تصاويری پخش شود چه خواهد بود؟