نکته های کاربردی در خبرنگاری تلويزيونی
ساعت ٤:٢٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٩/٢٢   کلمات کلیدی:

به تازگی کتابی در حوزه خبر تلویزیونی به دستم رسید.این کتاب را از اقای گارث کانت نوشته است. گارث در زمره سردبیران سی ان ان بود. خواندن یاداشت افراد حرفه یی اغلب برای مخاطبان مفید است.

 

 ..و اما خبرنگاران پیش از نوشتن گرارش یک رویداد بایستی به سه  پرسش اساسی پاسخ  دهند. 

الف : چرا این رویداد خبر است؟  

 دوستان - ارزشهای خبری که در ایران هفت تای ان بیشتر یر سر زبانها ست را می دانند .محک بزنید که ایا رویداد مورد نظر - ارزش خبری دارد؟

   ب : چه نکته ویژه یا غیر معمولی در این رویداد وجود دارد؟ 

یاران خبر می دانند که طلوع خورشید با همه اهمیتی که دارد - خبر نیست . اگر لحظه یی خورشید نتابد یک امر غیر معمول است. کسوف یا خسوف خورشید است که ان را خبر ساز می کند. 

 ج : این رویداد چه ارتباطی با زندگی مخاطبان دارد.

بنگاههای خبری طیف گسترده یی از مخاطبان را هدف قرار می دهند. مخاطب - رویدادی را که با زندگی اش در ارتباط باشد با دقت بیشتری دنبال می کند.

 برای نوشتن خبر هم چهار نکته بایستی مد نظر قرار داد.

الف : ساده بنویسید.

جمله ها کوتاه باشد.  میانگین هر جمله حدود ۵ ثانیه مناسب است. این موضوع مطلوب است اما همواره ممکن است عملی نباشد. تمرین مستمر به خبرنگار در این زمینه کمک می کند. مخاطب تلویزیون مانند خواننده روزنامه امکان بازخوانی خبر را ندارد.

ب : بگونه یی بنویسید که سخن می گویید.

این اسان ترین راه انتقال مفاهیم است. گزارش رویداد بایستی برای طیف گسترده مخاطبان قابل فهم باشد. نوشتن به سبک سخن گفتن به معنای زیر پا نهادن شیوه نگارش صحیح ادبی نیست. 

ج :  گرداوری اطلاعات از رویداد بایستی کامل باشد. 

 نکته های کلیدی رویداد فراموش نشود. دوربین و میکروفون به نمایندگی از مخاطبان در صحنه کاشته می شود. چشم و گوش خبرنگار هم باید امانت دار مخاطب باشد. نکته های کلیدی همان پاسخ مناسب به شش عنصر خبر است که در ذهن مخاطب وجود دارد.

د:  رویداد را ان گونه که رخ داده است روایت کنید. 

 اطلاعات را دو باره بازخوانی کنید. نسبت به انچه روی داده است باید یقین حاصل شود. ممکن است بعضا اشتباه های کوچکی روی دهداما تلاش کنید در مورد انچه روی داده است بنویسید.یک اطلاعات نادرست ممکن است ضربه جبران ناپذیری به اعتبار رسانه وارد کند.