نبايدها در خبر تلويزيونی
ساعت ۱٠:٥۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/٩/٢٧   کلمات کلیدی:

پیش کسوتان اغلب برای انتقال تجربه به رهروان تازه وارد توصیه می کنند.این توصیه ها مسیری را   فرا روی قرار می دهد که به هدف می رسد. برخی نیز بگونه یی دیگر می اندیشند.

 این افراد راه  هایی را بیان می کنند که گام زدن در ان سبب دور شدن از هدف می شود. در حوزه گزارش خبری تلویزیونی نیز راه هایی است که زمان رسیدن به مقصد را  به تاخیر می اندازد. 

الف : مخاطب را نترسانید.

بولتن خبری را با خبرهایی که موجب دلهره مخاطب می شود شروع نکنید .مثلا نگویید قاتلی سر داشن اموزی 14ساله را  در زاپن برید و  در کنار  مدرسه  قرار  داد. 

 ب : به مخاطب دستور ندهید.

به مخاطب نگویید که گوش دهد - ببیند یا ....   بلکه شما برای مخاطب فقط خبر بگویید.  

 ج : گزارش خبری را با عبارت استمرار دارد شروع نکنید.

 نگویید شمارش ارا انتخابات شورای شهر تهران ادامه دارد. بلکه با تازه ترین نتایج شروع کنید.   

د : گزارش خبری با عبارت انتظار می رود شروع نکنید.

در لید خبر یا گزارش خبری نگویید ؛  انتظار می رود حماس و فتح به تفاهم برسند.؛

  

ه : گزارش خبری با سوال شروع نشود.

رسانه بایستی به مخاطب اطلاعات بدهد نه اینکه اطلاعات او را مورد سنجش قرار دهد. مخاطب تلویزیون علامت سوال را نمی بیند.   

 و : در گزارش خبری از صفت های خوب - جالب - شوک اور و ... استفاده نکنید.

نگویید ؛ یک خبر خوش برای مالیات دهندگان - خبری شوک اور برای سهامداران بورس و ...  ؛ . متن خبر صرفا گفته شود. 

 ز: جمله نخست در گزارش خبری با او یا این شروع نشود.

 نگویید ؛ او ۲۵سال که در ایران زندگی می کند. ؛ این ماشین در رقابت ها اول شد.؛ اطلاعات اولیه برای همراه کردن مخاطب اهمیت زیادی دارد.

ح : گزارش خبری با جمله منفی شروع نشود  

ط: لید گزارش خبری با جمله بدون فعل شروع نشود. 

 نگویید انفجار بمب بلکه گفته شود یک بمب منفجر شد.   

ی : جمله با یک فرد غیر مشهور شروع نشود.  

نگویید فرهاد رضوی کارگر 23ساله گفت .   

ک : جمله با یک بار دیگر -  بار دیگر یا .. شروع نشود.  

نگویید بار دیگر یک هواپیما سقوط کرد.سقو ط هواپیما فی نفسه خبر ناخوشانیدی است نه به این دلیل که برای بار دوم یا سوم در یک ماه گذشته روی داده است.     

ل : کلمات با تصاویر متضاد نباشد.

  اگر گروهی 500 نفره در تصویر وجود دارد نگویید هزاران تن  در اعتراض به ....  و اگر در تصاویر یک حادثه سه جنازه دیده می شود نگویید در  این رویداد دو نفر کشته شدند.

  م : گزارش خبری دچار انبوه اطلاعات نباشد.

  اسامی زیاد و  امار فراوان یا .. در یک خبر یا گزارش خبری موجب سردرگمی مخاطب می شود.  نگویید بودجه  10میلیارد و 125میلیون و ...  سال 85برای 129طرح عمرانی شامل  5طرح سد سازی – 15طرح راه سازی و ... با 240رای موافق در مقابل 15رای مخالف تصویب شد. 

ن : گزارش خبری نباید دچار فقر اطلاعات باشد. 

گزارش خبری نبایستی صرفا نوعی بازی با کلمات باشد . این موضوع ممکن است مخاطب را از دنبال کردن گزارش دلزده کند.

س: لید گزارش خبری با قید زمان دیروز - دیشب یا .. شروع نشود. 

ویژگی خبر به تازگی ان است . کهنگی موجب دوری مخاطب از رسانه می شود. نگویید زد و خورد دیشب در سومالی سه کشته در بر داشت. با تازه ترین تحول در این زمینه شروع کنید مثلا  تازه ترین خبر حاکی است که دوتن از مجروحان درگیری سومالی جان باختند . شمار تلفات هم اکنون به سه نفر رسیده است . 

  خ : به ببننده نگویید چه مشاهده می کند.

اگر در تصویر فردی درون دریاچه شیرجه می زند. نگویید این یک مرد است . این دریاچه است . این مرد درون دریاچه پرید. مخاطب همه این اطلاعات را از روی تصویر دریافت می کند .

 بهتر است گفته شود " یک مرد 45ساله سوئدی درون اب 25درجه زیر صفر می پرد"  . اطلاعات جدید که در تصویر قابل مشاهده نیست مانند سن - برودت اب و ملیت فرد را به مخاطب منتقل کنید.  

  ز: رویداد را بصورت خطا گزارش نکنید

سهل انگاری در گرفتن اطلاعات و یا تعمد در پخش اطلاعات غلط موجب از بین رفتن اعتبار رسانه می شود.

 ق : تصاویر تلویزیونی را مانند روزنامه از چب به راست بیان نکنید.  

 نگویید فرد سوم از چپ کشته شده است .بگویید فردی که در تصویر کلاه دارد نفر اول شد یا ماشین سفید رنگ تصادف کرد.  

ر: نوشته ها از تصاویر نبایستی طولانی تر باشد.  

نوشته اگر بیشتر از تصویر باشد موجب ناخرسندی ببینده می شود.بکوشید که در یک گزارش خبری از تصاویر تکراری استفاده نشود.  

ش: از وازه های نامانوس در نوشتن گزارش خبری استفاده نکنید .

 

بکوشید از واژه هایی استفاده کنید که برای مخاطب قابل فهم باشد. برخی واژه ها به توضیح نیاز دارد.