تمیهدات پیش از تولید گزارش
ساعت ۱٠:٥٤ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/۱٢/٢٤   کلمات کلیدی:

Production قبل از تولید :

مرحله پیش از تولید گزارش خبری که مانند مراحل بعد از تولید اهمیت دارد شامل موارد زیر می باشد :

1. جست وجو   ۲. تحقیق

 اگر گزارش تلویزیونی را به یک قطار تشبیه کنیم که لوکوموتیو ان چندین واگن را به دنبال خود می کشد, لوکوموتیو همان موضوع گزارش است و واگن های آن تصاویر - مصاحبه ها -آرشیو و  گرافیک متن آن است .

 پیش از تصویربرداری مطمئن شوید که لوکوموتیو و واگن های خوبی انتخاب کرده اید. تصاویر بایستی به خوبی بازتاب دهنده داستان و روایت گزارش باشد زیرا گزارش تلویزیونی باید تلفیقی مناسب باشد .

مسوولیت :

 گرفتن تصویر مناسب به خبرنگار و تصویر بردار متبحر نیاز دارد, البته خبرنگار مسوول تمام مراحل تولید گزارش از مرحله تشخیص موضوع - تدوین تا پخش است .

 همانگونه که موفقیت در تهیه گزارش خوب موجب تشویق می شود طبعا در صورت تهیه یک گزارش ناموفق نیز خبرنگار بایستی منتظر سرزنش همکاران و مدیران باشد.

 فهرست ها :

 قبل از رفتن به مکان تصویر برداری فهرستی را تهیه نمایید که شامل موارد ذیل باشد :

1. نماهای مورد نیاز

۲. پرسش های اساسی که برای مصاحبه های کوتاه درون گزارش پرسیده می شود

 افراد حرفه ای تمامی این موارد را انجام می دهند ولی برخی از افراد که فقط ادعای حرفه ای بودن را دارند عنوان می کنند که همه موارد را در ذهن گنجانده اند .

 دقت کنید که :

 از نمای های (Zoom – Pan – Pull – Focus) بي دلیل استفاده نکنید

 از نماهای متحرک به صورت متوالی استفاده نکنید مانند : track - Zoom – Pan

  به یاد داشته باشیم که یا باید دوربین در حال حرکت باشد و یا سوژه داخل کادر . بنابر این گنجانده هر نمایی در گزارش باید علتی داشته باشد .

تعیین نوع نما :

 هر نما می تواند بر اساس معیار ی میان شخصی بودن و عینی بودن سنجیده شود.

 نمای نزدیک " کلوز اپ " نسبت به نماهای گسترده " لانگ شات " شخصی تر است .

 هنگان تصمیم گیری برای تصویر برداری از خود بپرسید که کدام روش برای موضوع مورد نظر مناسب تر است و سپس نماهای مناسب آن را برگزینید .