تصاویر ویدئویی هدفمند خبری
ساعت ٢:٠٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/٤/٤   کلمات کلیدی:

تصاویر ویدئویی هدفمند در قرن بیست و یکم  از جایگاه کانونی در شبکه های خبری برخوردار است. اوج گیری این پدیده به دوران پس از 11سپتامبر 2001 برمی گردد.

 منبع این تصاویر ویدئویی اغلب ناشناس است. تصاویر اسامه بن لادن  و ایمن الظواهری مردان شمار یک و دو القاعده مشهورترین نوارهای ویئویی است. این دو در زمره متهمان اصلی طراحی حمله به برجهای دو قلو در نیویورک می باشند.

  بخش زیادی از شهرت  شبکه الجزیره قطر مرهون پخش همین تصاویر ویدئویی است. بازار تصاویر ویدئویی هدفمند در دنیای رسانه ها هنوز داغ است. برخی از این تصاویر ممکن است  ساعت ها در صدر خبرهای گیتی قرار گیرند.    

 تازه ترین نوار از این دست  که در سرخط خبرها قرار گرفت مربوط به الن جانستون است. جانستون حدود دو ماهی است که در غزه ناپدید شده است.

 او که برای بنگاه خبری بی بی سی انگلیس کار می کرد  از سه سال پیش در این خطه از فلسطین بسر می برد.

 فصل مشترک بیشتر این نوارهای ویدئویی ارائه چهره یی خشن از اسلام است.  تهدید یا بریدن سر گروگانها مقابل دوربین در حالی که پشت صحنه عبارت" لااله الاا... و محمد رسول ا... "نوشته شده است  شاه بیت این تصاویر است.

  در تازه ترین نوار ویدئویی نیز  نقشه کره زمین که روی ان پرچم " لااله الا الله  و محمد رسول ا. " نوشته شده است در سمت راست دیده می شود. الن جانستون که کمربند انفجاری دور کمرش بسته شده است نیز با رنگی  پریده و صدایی لرزان در سمت چپ مشاهده می شود. نام گروه گروگانگیر نیز ؛جیش الاسلام ؛ انتخاب شده است.

                                               

 زیر نویس تصاویر هم ترجمه گفته های جانستون به عربی حک شده است. این تصاویر در نخستین روز انتشار هزاران بار از صدها شبکه ملی و بین المللی پخش شد.

 پیام در این تصاویر ویدئویی غیر مستقیم است از این رو واکنش مسلمانان را بر نمی انگیزاند. اثر  منفی این قبیل تصاویر روی ذهن مخاطب به علت تکرارشاید کمتر از نوشتن یک مقاله یا کشیدن یک کاریکاتور در وهن اسلام نباشد.

   تصاویر جدید اندکی پس از ان پخش شد که حماس کنترل غزه را در دست گرفته است. گرچه اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت فلسطین خواهان ازادی خبرنگار بی بی سی شده است اما پخش تصاویر در این زمان می تواند تلاش اسراییل – امریکا و برخی دولت های عربی در زمینه فشار بر حماس را  نزد افکار عمومی توجیه کند.

 بی تردید سهوی یا عمدی بودن تدارک این تصاویر از اثار منفی انها روی افکار عمومی نمی کاهد گرچه نگاه بدیبیانه یی به نیت طراحان این سناریوها وجود دارد.