فیلم سینمایی در قالب مستند خبری
ساعت ٥:۱٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/٦/٥   کلمات کلیدی:

 در هم تنیدگی پیام و اطلاعات از ویژگی بارز تولیدات رسانه های عصر نوین است. این پدیده تا ان حد است که مخاطب در شناخت مرز تبلیغات و واقعیت دچار سردرگمی می شود.

روند بهره گیری از مستند های خبری که از ساختار فیلم سینمایی برخوردارند بصورت شتابانی در حال افزایش است. ویزگی این نوع از مستندها وجود ارتباط تنگاتنگ ان با رخدادهای روزمره است.

جنگجویان خدا (کریستین امانپور) – ایران از درون (رگا عمر ) و بار دیگر -زمانی در ایران( که وین سیم ) که شبکه های سی ان ان و بی بی سی تهیه کرده اند تازه ترین نمونه ها از این دست است.

امانپور خبرنگار ایرانی تبار در نخستین فیلم نقش اصلی را دارد.  رگه عمر خبرنگار سومالیایی  بی بی  سی در دومین مستند نقش افرین است و کامران یگانه رزمنده سابق در سومین فیلم نقش نخست را بر عهده دارد.

بررسی این فیلم های سینمایی مستند گونه که ایران در ان نقش محوری دارد بیانگر ان است که :

 1- فراورده خبری مستند گونه بر مبنای یک سناریو تهیه شده است.

2- راوی - خبرنگار یا قهرمان داستان است .

3- روایتگر - نقش هنرپیشه را ایفا می کند.

4- بهره گیری از حرکت دوربین تیلت ( از بالا به پایین )به جامعه با هدف واکاوی باورهای دینی و ارزشهای اخلاقی است.

5- اندیشه عاشورا یی - دفاع مقدس و هنجارهای اخلاقی بیشترین میزان فراگیری را دارد.

 6- تصویربرداری - نورپردازی - صدا برداری سر صحنه و تدوین مبتنی بر اصول حرفه یی است.

7- میزان سن – حرکت دوربین و شات های کوتاه با ضرباهنگ تند برگرفته از اصول خبرنگاری تلویزیونی است.

 8- حضور راوی در مکانهایی که بیانگر نمای معرف است نقش پلاتو در گزارش های خبری را ایفا می کند.

9- تصاویر استفاده شده در فلش بک " برگشت به گذشته" اغلب نمایانگر تعارض شدید میان گذشته و حال است .

 10- چینش تصاویر و نریش ها بصورت توامان بهم ریختگی فرهنگی – ناکارمدی اقتصادی -رفتارهای دو گانه مردمی – رشد ناهنجاریهای اخلاقی و خرافی بودن باورها را در ذهن تداعی می کند.