گفت وگو در مورد شيوه های نوين ارائه خبر تلويزيونی
ساعت ۱٢:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۱/٢٩   کلمات کلیدی:

مديركل اخبار شبكه‌ي العالم گفت: افزايش ارتباط‌هاي زنده بخش‌هاي خبري، حضور به موقع در كانون رويدادها مصاحبه‌هاي عمقي و همچنين احاطه كامل خبرنگار بر رويداد يا موضوع ، در تاثيرگذاري يك شبكه‌ي خبري بر ذهن مخاطب موثر است.

حسن عابديني در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، با بيان اين مطلب كه اساس كار در حوزه تلويزيون بر پايه سه محور هنر، فن و علم است گفت: در زمينه‌ي ارائه خبرها در تلويزيون بايد جذابيت‌هاي بصري، دانش زيبايي‌شناسي و تقويت نيروي انساني حرفه‌يي براي فعاليت در آن حوزه و شيوه‌هاي نوين انتقال پيام مدنظر قرار گيرد.

وي كه درباره‌ي ضرورت شيوه‌هاي نوين خبري و ارائه خلاقيت و هنر در بخش‌هاي خبري تلويزيوني سخن مي‌گفت تصريح كرد: در شبكه‌هاي بين‌المللي خبري، رنگ‌ها، فونت‌ها، جاي قرار گرفتن لوگو در صفحه تلويزيون، نوع چينش پس زمينه مجري و همچنين پس زمينه برنامه‌هاي زنده مورد توجه دست‌اندركاران خبر قرار مي‌گيرد.

عابديني با بيان اين مطلب كه در 7 و 8 ماه اخير همگرايي معناداري به لحاظ شكل ظاهر ارائه خبر بين شبكه‌هاي خبري بين‌المللي ديده مي‌شود. اظهار كرد: به عنوان مثال، قالب شكلي شبكه CNN از 3 هفته پيش تغيير كرد و به پيروي از سيستمي كه شبكه BBC از 6 ماه قبل پياده كرده است، عمل مي‌كند. البته شبكه تازه تاسيس خبري RT نيز از ماه گذشته به همين سبك شروع به كار كرده است.

مديركل اخبار شبكه‌ي العالم، با ضروري خواندن تربيت نيروي متخصص در زمينه‌ي خبر، شامل سردبير، گوينده خبرنگار، تصويربردار، گرافيست خبر خاطرنشان كرد: شبكه‌هاي خبري بين‌المللي بر روي تربيت نيروي انساني حرفه‌يي سرمايه‌گذاري فراواني مي‌كنند.

وي با اشاره به اهميت دانش ارتباط برقرار كردن با مخاطب در شبكه‌هاي خبري، گفت: به عنوان مثال صبح‌ها در شبكه‌ي خبري BBC كه بيشتر بينندگان آن در شرق آسيا هستند از مجرياني با اصالت شرق آسيا استفاده مي‌كنند، يا اخبار حوزه آفريقا، توسط گوينده‌ي سياه پوست خوانده مي‌شود؛ چرا كه طبعا يك فرد سياه‌پوست با گوينده هم نژادش ارتباط بهتري برقرار مي‌كند.

عابديني با بيان اين مطلب كه در زمينه‌ي فعاليت در حوزه تلويزيون بايد استانداردهاي بين‌المللي را مدنظر قرار داد، به ذكر نمونه پرداخت و گفت: استاندارد پخش خبر در خصوص موضوعي كه تصوير متحرك ندارد 35 تا 40 ثانيه است و گزارش خبري هم دراستاندارد شبكه‌هاي خبري تلويزيون بيش از 3 دقيقه نيست.

مديركل اخبار العالم ادامه داد: گرچه نبايستي محتوا همواره فداي قالب شود. اما اين شيوه‌ها زاييده ساليان دراز كار كارشناسي در حوزه رسانه است و به پيام رساني بهتر كمك مي‌كند.

وي درباره‌ي اين كه در اخبار تلويزيون ملي ما تا چه اندازه به انتخاب تصاوير متناسب با خبر توجه مي‌شود، توضيح داد: به نظر مي‌رسد كه مي‌توان با بهره‌گيري از زيرساخت‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري روند كار را بهبود بخشيد.

عابديني با اشاره به اهميت سرعت در حوزه تلويزيون، گفت: سرعت به اين معني است كه تصويردر كمترين زمان از محل وقوع حادثه (خبر) به اتاق خبر برسد و پخش شود.

مديركل اخبار العالم به ايسنا گفت: دريافت تصاوير در شبكه‌ي العالم كامپيوتري است و در كسري از دقيقه، مي‌توان تصاوير را از طريق كامپيوترهاي كاربران دريافت و بدون بهره گيري از نوار اقدام به پخش آن كرد.

وي به وجود ديد خبري تصويربردار فعال در حوزه خبر اشاره و اين توان حرفه‌يي را امري ضروري دانست و تاكيد كرد: نورپردازي، زاويه دوربين، نحوه كات زدن تصويربرداراني كه در محيط خبري كار مي‌كند كاملا متفاوت با تصويربرداري مثلا در يك سريال فيلم سينمايي يا حتي مستند تلويزيوني است.

مديركل اخبار العالم تصريح كرد: در برخي از مواقع نبود تصوير، از بين رفتن سنديت خبر را موجب مي‌شود.

عابديني با بيان اين كه مثلا در شبكه‌هاي خبري بين‌المللي، پلاتو گزارش همانند امضاي يك نامه در آخر گزارش پخش مي‌شود گفت: اين درصورتي است كه ما شاهد هستيم كه برخي خبرنگاران در ابتداي گزارش پلاتو را ارائه مي‌دهند.

وي در خصوص انتخاب عوامل اجرايي، جزييات دكور، نور و تصوير توضيح داد: معمولا در شبكه‌هاي خبري بين‌المللي بخش گرافيك و زيباشناسي خبر عهده‌دار اين امور هستند كه مثلا مجري تصويري فتوژنيك يا صدايش چه حجمي داشته باشد كه براي مخاطب جذاب تر باشد

مديركل اخبار العالم به انتخاب مجريان شبكه‌ي العالم از مليت‌هاي مختلف اشاره و خاطرنشان كرد: اين انتخاب‌ها قطعا در جهت ارتباط برقرار كردن بهتر مخاطب با شبكه است.

عابديني همچنين با بيان اين كه هر شبكه خبري بين‌المللي براي خود رنگ غالبي در نظر مي‌گيرد به ايسنا گفت: عموما اين فاكتورها و المان‌هاي تصويري در همه قسمت‌ها اعم از پس زمينه، زيرنويس و لوگو لحاظ مي‌شود.

مدير كل اخبار العالم، در خصوص ضرورت تغيير چيده‌مان اخبار بر اساس همه ارزش‌هاي خبري اظهار كرد: شبكه‌هاي خبري فرامليتي ، بولتن‌هاي خبري خود را براساس ارزش‌هاي خبري و مخاطب‌سنجي مي‌بندند. گر چه در رسانه‌هاي ملي ضرورتا نمي‌توانند همان ارزش‌هاي خبري را در چينش خبر مد نظر قرار دهند.

مديركل اخبار العالم در پايان درباره‌ي تعريف شدن اخبار تلويزيون داخلي در حوزه معاونت سياسي به ايسنا گفت: در صدا و سيما، اخبار زير مجموعه معاونت سياسي تعريف شده است چرا كه در اين سازمان معاونت اقتصادي يا علمي وجود ندارد كه اخبار در آن زير مجموعه قرار گيرند. معمولا اخبار زير مجموعه گروهي قرار مي‌گيرد كه آن افراد دانش سياسي بيشتري داشته باشند. اين معاونت همان نقشي را برعهده دارد كه معاونت خبر در خبرگزاري‌ها برعهده دارند يا سردبيركل در روزنامه ها ايفا مي‌كند.