تازه ترین شیوه نامه عملیات روانی اسراییل

 به تازگی پروژه لغتنامه اسراییل 2009 به دستم رسید. نوع واژگان و نحوه استدلال رژیم صهیونیستی برای متقاعد کردن افکار عمومی در زمینه فلسطینیان و ایران در ان اورده شده است.

 این کتاب150صفحه یی برای کسانی که درحوزه ارتباطات مطالعه می کنند شاید بتواند مرجعی قابل اعتنا باشد. .  

26 نکته از ان که به دست اندرکاران رسانه – سخنگویان و دیپلماتهای رژیم صهیونیستی توصیه شده است ترجمه و بدون هرگونه توضیحی بیان می شود:  

1) همدلی خود را با دو طرف نشان دهید!. اگر نشان دهید طرف مقابل حتی هر چند اندک حق دارد، و شما این حق را به رسمیت می‌شمارید، می‌توانید سخت ترین پرسش‌ها  را به راحتی پاسخ دهید. چنانچه پاسخ خود را با این جمله آغاز کنید که "من درک می‌کنم و با آنها که ... احساس همدردی می‌کنم" اعتباری را ایجاد کرده‌اید که به آن نیاز دارید تا شنوندگان‌با شما همدل و موافق شوند.

2) اصول خود را شرح دهید. بارها اتفاق افتاده است که سخنگویان یک راست وارد حمله می‌شوند. واکنش آمریکایی‌ها به حقایق، اقدامات و نتایج زمانی بهتر خواهد بود که بدانند چرا – نه فقط چگونه

3)  به وضوح فلسطنیان را به ملت و حماس تقسیم کنید. موثرترین شیوه برای ایجاد حمایت از اسرائیل صحبت درباره "حرکت به سوی صلح پایدار" است که "به حقوق همه در منطقه احترام بگذارد." توجه کنید که هیچ اشاره صریحی چه به اسرائیل و چه به فلسطینی‌ها نشود.

4) هیچ وقت، هیچ وقت هیچ توجیهی برای کشتار فجیع و دسته جمعی زنان و کودکان بی‌گناه وجود ندارد. هیچ وقت.  

5) تظاهر نکنید که اسرائیل مبری از اشتباه یا تقصیر است. حقیقت ندارد و هیچکس هم باور نمی‌کند.

6) مراقب لحن خود باشید. لحن ریاستی و مانند والدین صحبت کردن موجب گریز مخاطب می‌شود.

 7) ایست. ایست. ایست. بیشتر این سند با لحن مثبت، امیدوارانه و آموزنده نگاشته شده است. اما یک جنبه از رفتار فلسطینی‌ها هست که باید به درستی خواستار پایان آن شوید – و امتیازاتی را از این طریق به دست می‌آورید. هر چه بیشتر درباره لحن جنگجویانه و اهداف تروریست‌ها – با واژگان خودشان - صحبت کنید، بیشتر همدلی برای اسرائیل ایجاد می‌کنید.

8- به مردم یادآوری کنید – بارها و بارها – که اسرائیل خواهان صلح است. سخنگویی که چنین وانمود کند بیشتر خواهان پیروزی صلح است، مناظره را می‌برد.

 9) آمریکایی‌ها تیمی‌می‌خواهند که تشویقش کنند. بگذارید عموم مردم چیزهای خوب درباره اسرائیل بدانند.

10)  قیاس مستقیم میان اسرائیل و آمریکا ایجاد کنید – شامل نیاز به دفاع در برابر تروریسم. از منظر تاریخی و فرهنگی، هر چه بیشتر بر مشابهت‌ها میان اسرائیل و آمریکا شامل دمکراسی – ازادی و حقوق بشر متمرکز شوید، بیشتر می‌توانید حمایت کسانی را که خنثی هستند، جلب کنید

11) درباره مذهب صحبت نکنید. حتی اشاره به کلمه "یهود" در بسیاری از امور مربوط به اسرائیل، به شکلی تلویحی واکنش‌هایی منفی در بر خواهد داشت. پذیرش این موضوع برای جامعه یهودیان بسیار سخت خواهد بود اما واقعیت این است که اکثر مردم اروپا و آمریکا اینگونه فکر می‌کنند.

12) مهم نیست از شما چه می‌پرسند، از هر فرصتی برای ارسال پیامی‌در حمایت از اسرائیل استفاده کنید. هنگامیکه با پرسشی مستقیم مواجه می‌شوید، نیازی نیست لزوما پاسخی مستقیم برای آن ارائه دهید.

 13) درباره آینده صحبت کنید، نه گذشته.  بهترین دست آورد اشاره به تاریخ اسرائیل و نقشه ان برای مخاطبان شما، خواب است.

15) سئوالاتی بدیع بپرسید. از حمله مستقیم به رقیبتان بپرهیزید. از لحنی ملایم استفاده کنید.

16) آنجایی برویدکه مردم هستند.بر اساس تحقیقات نیلسِن، مردم آمریکا روزانه بطور متوسط 4 ساعت و 18 دقیقه تلویزیون تماشا می‌کنند در صحبت کردن با خبرنگاران محلی و منابع خبری در باره اسرائیل تردید نکنید.

17) بارها و بارها بگویید و با هم بگویید. یکی از اصول اصلی ارتباط موفق این است که موضوع را "ساده و احمقانه بیان کنید".

18) از قیاس تحلیلی پرهیز کنید و فعال باشید. تلاش‌های شما در عرصه ارتباطات باید بر این محور معطوف باشد که تا جای ممکن "گروه قابل ترغیب" را از موضعی کمتر متمایل به اسرائیل به موضعی بیشتر متمایل به اسرائیل سوق دهید.

19) تنها آنچه شما بر علیه آن هستید اهمیت ندارد بلکه آنچه شما بدنبال آن هستید نیز حائز اهمیت است. از به کار بردن کلمه های "نبایستی و نباید" پرهیز کنید.

20) پیام، بیانیه، پیام صوتی و یا بحث خود را با مثبت ترین جملات آغاز کنید.

 21) نکته ای را تصدیق کنید. در بحث‌ها یا مصاحبه‌های تلویزیونی بدنبال فرصتی برای تایید نکته یی در بین اظهارات مصاحبه کننده و یا طرف مقابل باشید

22) هیچگاه، تاکید می‌کنم هیچگاه در قالب جملات مطلق اخباری صحبت نکنید. هیچوقت.

23) پیچیدگی‌های شرایط را تایید کنید و تلاش کنید راه حلی ساده و واضح ارائه دهید.

24) سعی نکنید برای مقابله با رسانه‌ها  از اعتبارتان خرج کنید.

25) برای زیر سوال بردن جامعه بین الملل اعتبار خود را به حراج نگذارید.

26) متقابل و مشترک مفاهیمی‌کلیدی هستند.  زیاد از انها استفاده شود.

/ 7 نظر / 19 بازدید
عمار

اشک ها از دیده ها جاری ، سینه ها تنگ، افکار ما عریان، آخر تا به کی تکرار ، عمرها سر رفت، پس کی بیدار ، فریاد زنم خواهان ، اندیشه ها نالان، زمان ما گم شد ،دین، فرهنگ، اصالتها گم شد پس کجاینداقبال و سید و عمار ؟؟؟ 13/10/88 ح.ب. عمآر خوشحال میشوم سری بزنید www.ammar313.blogfa.com

محمد

جناب عابدینی سلام از اینکه همواره برای علاقمندان بحث های تخصصی رسانه حرف تازه یی دارید ممنونم .

صابری

استاد خیلی خوشحالم که بروزید . از اینکه گاهی فرصت سرزدن به شما پیدا می کنم خوشحالم . هنوز شاگردیم ...

شریف

استفاده کردم . اصل مطلب را چگونه می توانم دریافت کنم.

خبرنگار

سلام - استاد بطرگوار همانطور که مطلع هستید در حال حاضر رسانه ها دیگر از روش خود سانسوری استفاده نمیکنند بل که از هجوم فشارهای خبری استفاده میکنند که دیگر به مخاطب قدرت تحلیل نمی دهد درست روش بی.بی.سی. که در حال حاضر است - اگر لطف کنید از روشهای مهندسی معکوس خبری در شیوه غربی سخن بگویید ممنون میشوم - ضمنا من کماکان منتظر حضرت عالی هستم و پاسخ های قبلی ! مانا باشی

یک نسل سومی

دانشجویان دانشکده صدا و سیما قم در نامه ای به معاون آموزشی و پژوهشی صدا و سیما خواستار ابقاء و استفاده از تجربه چندین ساله حجه الاسلام والمسلمین دکتر صادقی در حوزه رسانه شدند، متن این درخواست بدین شرح است ....