پیامد دیجیتالی ترین انتخابات در حوزه رسانه

 انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران بی تردید در صدر یا دست کم در زمره دیجیتالی ترین رقابت های سیاسی گیتی است.   پیامک از ابرازهای اصلی اطلاع رسانی تبلیغانی در این دور از انتخابات بود. دوره پیش چندان فراگیر نشده بود. قدمت بهره گیری گسترده از پیامک در سایر کشورها هم به سختی به یک دهه می رسد.  پایگاه های اینترنتی و وبلاگ ها هم  نقش کانونی در اطلاع رسانی داشتند. نام هایی همانند  (فیس بوک) و (تویتر) هم گرچه از فروردین ماه وارد نظام اطلاع رسانی ایران شدند اما احساس بسیاری از مخاطبان این است که با انها اشنایی دیرینه دارند.  تاثیر گذاری رسانه های نوین شگفت انگیز است. تماشای قد علم کردن فرزندان نوپا اما متنوع در برابر رسانه های مادر اغلب جذابیت ویژه یی دارد.کاربران ایرانی پیشقراول این حوزه اند.  شبکه سی بی اس یک روز پیش از انتخابات ایران برای مقایسه گفت که 75درصد از کانادایی ها از وجود تویتر بی خبرند. فراموش نکنید که کانادا از نظر ضریب نفوذ و سرعت اینترنت و شمار رایانه های شخصی در طراز بالایی قرار دارد.  گرایش به بهره گیری از فضای مجازی بویژه برای کاربران غیر حرفه یی بعضا  موجب دور شدن از  واقعیت می شود . تصمیم گیری طبق داده های مجازی اغلب گمراه کننده است.  تکرار عبارت " انقلاب تویتری در ایران " در روزهای گذشته به حدی بود که حتی سیاستمداران کاخ سفید هم باور کردند.  فایل iran election در تویتر هر دقیقه حدود 2500مطلب را به لحظه رسانی می کرد البته بسیاری از انها تکراری و فاقد ارزش بود.   بررسی نشان می دهد که  تهیه کنندگان اطلاعات تویتر برای ایران کمتر از ۵٠ نفر هستند که انها هم به انگلیسی می نویسند. فراموش نشود که شماری از انان در خارج ساکنند و جالب انکه بسیاری از انان اصلا ایرانی نیستند.  براوردها نشان می دهد که در فیس بوک هم حدود200 هزار کاربر  فعال و غیرفعال ایرانی یا به اسم ایرانی هستند که در مقایسه با جمعیت 70 میلیونی بسیار اندک است.    اطلاعات در این  شبکه های اجتماعی بقدری گمراه کننده است که حتی  حرفه یی ترین رسانه ها را هم به دام انداختند. مرامنامه بی بی سی تاکید می کند که خبری بایستی منتشر شود که خبرنگار ان را تهیه کند یا دست کم دو منبع ان را تایید کند.  بنگاه های فراملیتی نوشتاری و تصویری روز 24خرداد بصورت فوری و گسترده خبر دادند که مهندس موسوی در جمع معترضان در خیابان جیحون تهران گفته است که من غسل شهادت کرده ام و ....  بی بی سی هم از این قافله عقب نماند.  سایت قلم که دیدگاه های مهندس موسوی را منتشر می کند ساعتی پس از راه افتادن این موج در رسانه های بین المللی اعلام کرد که مهندس امروز اصلا از دفترش بیرون نرفته است که سخنرانی کرده باشد. تویتر دیروز (نهم تیر) نوشت زنجیره انسانی معترضان به طول 37کیلومتر از تجریش تا راه اهن کامل شد و زدو خورد خونینی در ایران روی داد .شبکه العربیه وابسته به سعودی همین اطلاعات را بصورت خبر فوری روی صفحه تلویزیون حک کرد!!!!!!.  البته می توانید با مراجعه به ادرس http://twitter.com/sissyto4 کاربر ساکن در ایالات متحده خبرهای جذابی مانند  صدای آمریکا ادعا می کند 5000 تن از سربازان حزب الله لبنان به ایران فرستاده اند تا موقعیت را کنترل کنند.-     پلیس دانشجویان را از بالای ساختمان دانشگاه به بیرون پرت کرد و
 ایران: تائید 10 الی 15 کشته در خوابگاه های شب گذشته ! طبقات پوشیده از خون است.
هم بخوانید.
    برای ناشناس ماندن هویت و حتی مکان جغرافیایی کاربران بارها این پیام  دیده می شود "‌ تکرار: برای حفاظت از ایرانیان تویتر بواسطه تغییر مبدا زمانی خود به +3:30 و تغییر مکان به تهران کمک کنید." بهر روی حوزه اطلاع رسانی در دهه نخست قرن بیست و یکم بصورت غیرقابل باوری دستخوش دگرگیسی شده است .مرز میان توهم  و عینیت  - مجاز و واقعیت  و  شایعه و خبردر هم ریخته است. بکوشیم تا بحران اعتماد در میان مخاطبان فراگیر نشود.

/ 6 نظر / 16 بازدید
حسینی

استاد سلام خوب است که در یان زمینه بیشتر بنوسید .

حسين

سلام. از وبلاگ خوب شما بسيار سپاسگزارم. خوشحال مي‌شم از وب‌سايت بنده هم ديدن نماييد. با تشكر مدرس بين‌المللي فوتبال

حمیدرضا حاتمی

جناب آقای استاد عابدینی با سلام آیا شما قائل به این هستید که شبکه های اجتماعی، در هر کشوری نیاز به مراقبت دارند و نباید به برخی افراد و گروه ها اجازه داده شود که از این نوع ظرفیت ها برای ایجاد بی نظمی استفاده کنند یا نه؟ استاد ارجمند بنده نمی دانم مخاطب این نوشته شما چه کسانی هستند، اما به نظر من، مفاهیمی مانند عصر اطلاعات و ارتباطات، مفاهیمی عملیاتی، جدی و قابل استحصال هستند. به تعبیر دیگر، ما باید متوجه این نکته باشیم که این ظرفیتها مانند چاقوست که هم استفاده خوب می توان از آن کرد و هم استفاده بد. آیا با استفاده از همین توییتر و فیس بوک، درگیری ها در مولداوی و تاییلند و ... شکل نگرفته و به نتیجه نرسیده است؟ درباره پدیده ای دیگر، مثال بزنم؛ از منظر امنیتی، یکی از کارکردهای شرکت های هرمی، قدرت سازماندهی زیر مجموعه هایشان در مواقع خاص است. آیا ما نباید در مورد اینها هم اندیشیده باشیم. به نظر من، شبکه های اجتماعی می توانند اقدام علیه کشور را تسهیل کنند و باید جدی گرفته شوند. ارادتمند شاگرد شما حاتمی

یک نسل سومی

سلام با رقابت هواداران فیلم های جنگ ستارگان در قالب فیلم کوتاه آپم[گل][گل] جالبه سر بزنید

ali

استاد. من توی تمام این شبکه های اجتماعی به دنبال یک موضوع گشتم و پاسخش رو پیدا نکردم: اینکه "یک انسان چقدر می تواند پست باشد؟" دوست دارم نظر شما رو بدونم "استاد"