پیام در خبر تلویزیونی

 خبر تلویزیونی بر دو محور اطلاعات و پیام  استوار است.  اطلاعات شامل همان شش عنصر خبری است.  چه کسی ،کجا ،‌ چه زمانی ، چه ، چگونه و چرا .

پیام اما در تلویزیون نیز بر دو ستون قرار دارد.  نخست عناصر بصری .  دست اندرکاران خبر تلویزیونی می کوشند تا محتوا ‌را در قالب بسته بندی زیبا به مخاطب  ارائه دهند.  شکل ، بافت ، رنگ ،‌ ترکیب و تکنیک در یک بسته بندی زیبای خبری موثر است.

نور و رنگ از پایه های اصلی دکور در استودیوهای خبری است. حرکت دوربین ها ،‌ فونت زیرنویس و حتی لباس گوینده هم در بسته بندی خبر نقش  دارد. بهره گیری از اتوکیو برای خواندن متن در حالی که چشم در چشم مخاطب داشته باشد هم  از تکنیک هایی است که سالها رواج پیدا کرده است.

ستون دومی که در پیام رسانی خبر نقش افرین است عناصر معنایی است. عناصر معنایی را بگونه یی می توان همان محتوای خبر دانست. 

محتوای خبر معمولا به دو صورت اشکار و پنهان تقسیم می شود. چینش اطلاعات در یک خبر و چینش چند خبر متوالی در یک بولتن خبری می تواند پیام ویژه یی رابه مخاطب القا کند.

این  یک اصل پذیرفته شده است که تنوع ‌توالی و ترکیب نماهای تصویری  می تواند پیامهای متفاوتی را منتقل کند. هنر یک خبرنگار تلویزیونی در این است که هوشمندانه از واژه ها و تصاویر برای انتقال پیام ویژه استفاده کند.

/ 7 نظر / 24 بازدید
دخو

باسلام بسیار عالی بود جناب عابدینی

مهدیه پوریادگار

سلام و اگر صدا نور و تصویر خوب نباشد دیگر ظرافت و زیبایی بار سفر می بندد و به دنبال آن مخاطب...ممنون از درس تازه اتون...[گل]

رسانه و ارتباطات-يوسف جعفري

فرهيختگان انديشمند " راهكارهاي تقویت و گسترش ارتباطات ميان فردی " را در وب رسانه و ارتباطات به آدرس www.communicationage.blogfa.com ملاحظه و مطالعه فرمائيد.

زهرا_ض

سلام اقای عابدینی حیلی خوشحالم ک وبتون رو پیدا کردم. موفق تر از قبل باشید لینک میکنم اینجا رو البته با اجازه یاعلی

وحیدبهروز

راستی داداش زود تر به فکر باشید به مسولین بگین برنامه بسازند از ضرر های شبکه های ماهواره هر چند مفید هم داره ولی زندگی خراب میکنه این ماهواره ها حالا یک ندایی به گوش بالایی ها برسونید ممنون میشم[گل]