زاويه دوربين در پوشش تلويزيونی

  <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

صاحبان بنگاههای خبری - اطلاع رسانی را رسالت اصلی خویش قلمداد می کنند. تصویر اصلی ترین ابراز برای تحقق رسالت شبکه های تلویزیونی است.

 

 شبکه های خبری دیداری می کوشند تا بیننده را متقاعد کنند که در پوشش رخدادها بی طرفانه  عمل می کنند. نشان دادن تصاویر با کمترین اثر از رد پای تبلیع مستقیم در این چارچوب می گنجد.

 

 این تصاویر شامل پوشش گسترده رویدادها بصورت زنده  یا گزارشهای خبری می باشد. دست اندرکاران رسانه های تصویری معمولا در تلاشند با کاشتن پایه دوربین در کانون رویدادها بربی طرفی خویش صحه بگذارند.

 

بیننده تصاویر زنده را مشاهده می کند و به پاکی نیت گردانندگان رسانه درود می فرستد.!! تفاوت رسانه های تصویری در پوشش رویدادها اغلب به زاویه دوربین بستگی دارد.

 

مهارت خبرنگاران - تصويربرداران و سردبيران در انتقال دقیق پیام در تعیین همین زاویه دوربین نهفته است.این موضوعی است که برای بهره گیری حرفه یی ان به تجربه و دانش نیاز است.

 

تعیین زاویه دوربین برای پوشش یک بازی فوتبال را در نظر بگیرید. این مثال از ان رو است که بازی های جام جهانی فوتبال هم اکنون در المان در جریان است.

 

زاویه مناسب دوربین حقیقت یاب می تواند پرده از خطای عمد بازیکنان بردارد. افساید بودن بازیکن گل زن را بر ملا  سازد.  تغییر زاویه دوربین نیز ممکن است به نتیجه گیری دیگری منجر شود.

 

 گاهی الودگی اطلاعاتی چنان صورت می گیرد که یافتن واقعیت بسیار دشوار می شود. چنانچه دوربین در سکانس نخست در سمت چپ و در دومین سکانس در سمت راست  زمین فوتبال نصب شود- مخاطب دچار سردرگمی می شود.

 

ببینده در این حالت نمی فهمد - توپی که شوت شده است بسوی دروازه کدام تیم حرکت می کند. این در دنیای واقعی نیز روی می دهد.

 

  دوربین در برخی رویدادها به عمد در زاویه ویژه یی کاشته می شود.این تصمیم معمولا در مکان هایی است که در رسانه ها به خط قرمز تعبیر می شود.

 

توفان کاترینا سال گذشته در امریکا فاجعه انسانی به بار اورد. دهها جنازه تا روزها روی اب شناور بود. صف مردم و خودروها برای دریافت غذا و سوخت رو به روز درازتر می شد.

 

هنگام گزارش از این رویداد فقط چهره خندان رییس جمهور بوش -  نیروهای امدادرسان مجهز و امبولانس های  نو در قاب دوربین قرار می گرفت.

 

ایا امکان تغییر زاویه  دوربین برای نشان دادن جسدهای باد کرده  شناور روی اب  وجود داشت. این موضوع میسر بود اما مدیریت بحران دولتمردان امریکا را زیر سوال می برد.

 

 به نظر می رسد زاویه دوربین رسانه های فراملیتی در پوشش شورش های فرانسه -  موشک باران غزه -  انفجارهای عراق – پیروزی گروه محاکم اسلامی در سومالی و ... نيز در برگیرنده همه حقیقت نباشد.

 

کشف حقیقیت در زمین فوتبال با قرار دادن چندین دوربین میسر می شود. هریک از این دوربین ها  حاوی بخشی از حققیت است. اگر کارگردان همه دوربین ها یکی باشد چه باید کرد؟

 

انحصار پوشش رویدادها هم اکنون به سبب تنوع  بنگاههای خبری ترک برداشته است اما بسیاری هنوزهم می کوشند تا همه حقیقت را نزد چند رسانه مسلط جلوه دهند. برای رمزگشایی این اندیشه چه باید کرد؟  

 

/ 9 نظر / 4 بازدید
mz

جناب آقای دکتر حسن عابدینی با سلام من دانشجوی رشته ارتباطات هستم و برای یکی از کارهای تحقیقی خود نیاز به مطلبی در مورد شبکه های تلویزیونی و دلایل ایجاد شبکه و هر مطلب علمی در مورد شبکه سازی در تلویزیون دارم. در صورتی که مرا راهنمایی کنید بسیار خوشحال خواهم شد. با سپاس و احترام

دكتر ولايتي

باسلام وبلاگ زیبا وپر محتوایی دارید امید وارم موفق وپیروز باشید

مختار

جناب آقاي عابديني ، شما خودتان از بي طرفي و نگاه بي طرفي و از اين داستانها صحبت کرديد اما در عمل مثالي که زديد به بوش و توفان کاترينا آورديد. کدام را باور کنيم، بي طرفي را يا ... راستي چند تا رسانه بي طرف در جهان وجود دارد. اصلا کار تصويربردار خبري جز دستکاري در واقعيت کار ديگري هم دارد. پس اين واقعيت رسانه اي شده در کدام رسانه و کجا شکل مي گيرد.

احمد ناصری

اين نکته واقعاْ‌ شگفت انگيز است. من البته به عنوان يک بيننده ی اخبار تلويزيون کمی متوجه اين نکته شده بودم ولی بيان شما درک من را تاييد کرد. من حس ميکنم شبکه های تلويزيونی حتی در چينش اخبار هم تعمدی هدف مند دارند. گاهی بلافاصله پس از خبر مربوط به درگيريهای منطقه ی لبنان اخباری مربوط به پرونده ی هسته ای ايران گفته ميشود. ظاهراْ اين اخبار به هم ربطی ندارند ولی گويا تعمدی در کار خبررسانی هست که ميخواهند در ذهن بيننده ارتباط مبهمی بين اين دو حادثه برقرار کنند. وبلاگ شما نکته های قشنگی را روشن ميکند. موفق باشيد.

عصر رسانه

با سلام. مطلب شما رو خوندم. من فکر ميکنم يکی از راه های رمزگشايی از اين حيله گری رسانه های غربی ، افزايش آگاهی مخاطبان از همين تکنيک هاست . کاری که نمونه اش را شما در اين جا انجام داده ايد. متاسفانه اين روزها دو مشکل وجود دارد . اول اينکه وقتی از اين حرفها زده می شود خيلی ها با تخطئه گوينده تحت عنوان «توهم توطئه» او را طرد ميکنند . يعنی متاسفانه اين باور از بين رفته است که رسانه ها برای خدا خبررسانی نمی کنند ! دوم اينکه متاسفانه بسياری از مردم حتی تحصيل کردگان ما نسبت به حرفهای رسانه های غربی حساسيتی ندارند و خيلی راحت آن را به عنوان باورهای از پيش ثابت شده می پذيرند. ... بازهم فکر ميکنم افزايش آگاهی رسانه ای و طرح بحث رسانه شناسی خيلی مهم و تاثير گذار است . البته پيش از همه اين ها رسانه ملی بايد وظيفه خودش را خوب انجام دهد !

عصر رسانه

قانونی کلی در باره نوشتن وجود دارد با عنوان کلی : KISS) Keep It Short and Simple) ـ ساده و کوتاه بنویسید . قبلا مجبور بودیم به طور رسمی بنویسیم ولی اکنون زبان محاوره ای و حتی زبان کوچه و خیابانی رایج شده است. ----> عصر رسانه به روز شد

پاکزاد

دوستان عزيز به اميد حق تعالي اولين شماره فصلنامه تحليلي و پژوهشي فرهنگ رسانه ؛ بزودي منتشر خواهد شد دست اندركاران نشريه به ويژه اعضاي شوراي علمي آن قصد دارند با رويكردي كاركردگرايانه ، مطالب و مقالات را بر همين اساس و موضوع محور ، تاليف ، تدوين ، گردآوري و منتشر نمايند بدين سبب هر شماره اختصاص به يك موضوع محوري خواهد داشت . طبيعتا در اولين شماره موضوع " رسانه ،‌جامعه و فرهنگ عمومي " مد نظر ميباشد لذا از تمامي همكاران ؛‌صاحب نظران و انديشمندان عرصه ارتباطات اجتماعي دعوت ميگردد در صورت تمايل مطالب خود را براي دبير خانه فصلنامه به نشاني الكترونيكي http://media.culture@yahoo.com ارسال فرمايند.

پاکزاد

سرفصلهاي محور موضوعي اولين شماره فصلنامه تحليلي و پژوهشي فرهنگ رسانه: ۱- مفهوم فرهنگ عمومي و نقش آن در جامعه ۲- مديريت تغييرات فرهنگي و نظامهاي ارتباطي ۳- جامعه شناسي تغييرات اجتماعي ۴- رويكرد مفاهيم روابط عمومي ، تبليغات ، روزنامه نگاري و بازار يابي در مديريت فرهنگ عمومي ۵- تبادلات فرهنگي و كاركردهاي ابزار نوين ارتباطات ۶- بررسي نگرش دست اندركاران ارتباطات ( روزنامه نگاران - كارگزاران روابط عمومي و صنعت تبليغات )در خصوص تاثيرات متقابل فرهنگ و رسانه ۷- جامعه پذيري و فرايند هاي ارتباطي دبيرخانه شوراي علمي فصلنامه تحليلي و پژوهشي فرهنگ رسانه

عصر رسانه

دو سرباز اسراییلی تورات می خوانند و چنین می نمایند که در خلسه ای عمیق فرو رفته اند . حرکات ریتیمک آنها به عقب و جلو نه از ترس بلکه از سر عادتی مذهبی است . این را دوربینهای AP می گویند : جنگ مقدس ! جنگ سرنوشت ! دقایقی بعد این سربازان گلوله ها و موشکهایی را که ردیف در کنار یکدیگر چیده اند به سوی لبنان شلیک می کنند و پس از هر شلیک فریادی از سر پیروزی سر می دهند ... قدرت شکست ناپذیر ! این هم پیام دوم دوربینهای AP است که به مشتریانش در سراسر دنیا مخابره میکند ------> عصر رسانه به روز شد