ترکیب رنگ در بولتن خبر تلویزیونی

تلویزیون مبتنی بر تصویر است. تصویر زمانی جان می گیرد که ترکیبی منطقی از رنگ ها باشد. امواج الکترومغناطیسی که طول موجشان بین 370 تا780 نانومتر باشد قابل رویتند.چشم انسان حدود 180رنگ را با اندکی شدت و ضعف تشخیص می دهد .  رنگ ها به دو گروه  اصلی و فرعی تقسیم می شود.قرمز ، سبز و آبی در زمره رنگهای اصلی اند. پایه زیبایی شناسی تصویری در تلویزیون اغلب بر ترکیب منطقی رنگ ها استوار است. نادیده گرفتن هر یک از رنگ ها چه اصلی باشد و چه فرعی به نوعی محدود کردن حوزه زیبایی شناسی تصویری است. محدودیت اگر در مورد رنگ های اصلی باشد نه فقط غیر حرفه یی که بغایت دردسر زا است.    سه رنگ اصلی سبز ، ابی و قرمز اگر با هم ترکیب شود سفید پدید می اید. نبودن توامان هر سه رنگ نیز سیاهی را بوجود می اورد. دوران تلویزیون های سیاه و سفید سال ها پایان یافته است.   برخی ازواژگان درحوزه خبرنگاری تلویزیونی پس از روی کارامدن تلویزیونهای رنگی رایج شده است که نمایانگر نقش مهم ان است . رنگ سفید(White):  ترکیبی از سه رنگ اصلیقرمز ، سبز و آبی با ضرایب برداشت مشخص است . عامل رنگ (Hue) : تعیین کنندهنوع رنگ و طول موج را مشخص می کند.  مثلا جسم سبز رنگ دارای هیوی سبز است .
اشباع(saturation) :   درصد تیرگی و روشنائی یک رنگ را مشخص می کند.
کرومینانس (Chrominance) : شاملHue و Saturation است که اطلاعات کامل رنگ را در بر می گیرد.
روشنائی یا لومینانس (Luminance) : میزان نوری است که برای روشنائی محیطو کل تصویر استفاده می شود    نقش رنگ در فونت – لوگو –  گرافیک - وله - بک گراند - دکور – لباس مجری – نور استودیو و ... را هیچکس نمی تواند نادیده بگیرد. ترکیب متنوع رنگ های گرم و سرد در نمادهای بولتن خبری 14و 21 نمونه عینی از بهره گیری حرفه یی از زیبایی شناسی تصویری است گرچه برخی سلیقه ها ان را نپسندد.    

/ 4 نظر / 45 بازدید
فرزين

سلام باز هم جالب بود. اين که موضوعها را علمي نگاه مي کنيد زماني که همه چيز سياسي است موجب دلگرمي دانشجويان است.

نگار

سلام به نظر شما دلیل اینکه در این تغییرات تنها از یک گوینده مرد برای اجرای تمامی بخش های خبری به جز بخش ورزشی استفاده می شود چه می تواند باشد؟برخلاف سابق که گویندگان خانم در آیتم های مختلف حضور داشتند .

نوحی

استاد بزرگوار به نظر من کانتراست رنگها گاهی باید به گونه ایی باشد تا از نظر بصری تفاوتها قابل لمس باشد لباس مجری و بک گراند صحنه کانتراست کمی دارد فکر کنم اگر فارغ از الگو برداریها بتوانیم به گونه ایی موثر عمل شد بهتر است هرچند جای نقد پیشنهاد بیشتر ی دارد که انشا... در دیدار حضور ی میسر گردد. ممنون شاگرد شما

نوحی

استاد بزرگوار یکی از تمرینهای کلاسی حقیر برای کارآموزان تفاوتهای بخشهای خبری است که چندین ترم تکرار شده در این مورد واکاویی های زیبایی صورت گرفته که بصورت مبسوط ارائه خواهم نمود در ضمن به نظر حقیر در نظر گرفتن کل بک گراند دکور بعنوان دید اصلی مخاطب باعث میشود : 1) از نظر بصری تمرکز اصلی مخاطب ازبین برود 2) شلوغی صحنه از بیسلیقگی آرشیتکتهای معماری میباشد عدم رعایت آن که گاها بعنوان خلق صحنه مورد بررسی میباشد و یا رعایت اصول ناشی گرایانه برای زیبایی کاذب خود در اینجا متاسفانه انجام شده 3) فراموش نکنیم مخاطبین ما قرار است در یک ÷رید زمانی خاص در مقابل آنچه به آن عادت نموده اند مخالفت نمایند و تغییر دیدگاه لذا همیشه پذیرنده نظراتی باشیم که با عرف صحیح است و... عذر خواهیم را بابت زیادی سخن بپذیر - ضمنا کماکان منتظرم