گرفتن تصوير برای گزارش خبری

 اگر گزارش شما حاوی بیش از یک مصاحبه بود, سعی کنید از جوانب مختلف ( زوایای متعدد) تصویربرداری کنید تا پس از تدوین مطمئن شوید که آنها به یک سمت نگاه نمی کنند .

 اگر گزارش درباره یک درگیری بود بعضی ها طرفدار و برخی علیه جریان بودند , بهتر است هر مجموعه را در یک سمت قرار داد تا برای بیننده شناختن نماینده های هر گروه آسان گردد و این کار این حس را به بیننده القا می کند که دو گروه رودروی یکدیگر ایستاده اند و به مناظره می پردازند , گویی در دو طرف یک میز در استودیو نشسته اند .

 زاویه دوربین :

 تصویر برداری یک مصاحبه با دوربین که از زاویه بالا به میهمان نگاه می کند , این حس را القا می کند که هدف تنزل شآن مهمان است و برعکس اگر زاویه دید دوربین از پایین به بالا باشد , بنظر بالا بردن شآن میهمان خواهد بود و در هر صورت دوربین را در سطح دید چشم و یا کمی کمتر از این میزان قرار دهید . گاهی مجبور خواهید شدکمی از این قاعده تخطی کنید, آن هم برای جای دادن بعضی اشیا در زمینه تصویر.

خردسالان و سالمندان :

هنگام مصاحبه با خردسالان و سالمندان , خود و دوربین را در سطح دید آنها قرار دهید .

خط :

 این همان خط محوری است که بین دو شخص یا دو چیز امتداد پیدا می کند و خط حرکت را نشان می دهد در مصاحبها این خط بین بینی شرکت کنندگان امتداد می یابد . در مسابقه فوتبال این خط از خط بازی پیروی می کند و زمین بازی را از وسط و بین دو دروازه قطع می کند . هنگام تصویربرداری و تدوین حتی الامکان سعی کنید از این خط عبور نکنید و اگر مجبور شدید با استفاده از نمای کلوزآپ یا یک نما روی همان خط, دو نما را از هم متمایز کنید .

نماهای پیوندی (Cut aways ) :

بیشتر انواع تصویر از جمله مصاحبه ها , به صرفه جویی در وقت و حرکت از طریق استفاده از نماهای پیوندی دارند . مطمئن شوید که بعضی از این نماها را گرفته اید و اینکه آنها متناسب با موضوع هستند مثلا اگر با پزشکی مصاحبه نموده اید , تصویر گوشی وی روی میز می تواند مناسب باشد ولی تصویرتاج محل بر روی دیوار کتابخانه ممکن است مناسب نباشد مگر آنکه فردی درباره سفرش به هند صحبت کند , معمولا نماهای نزدیک در مصاحبه ای که مهمان از عواطف و احساسات خود با حرکت دستانش توصیف میکند , مناسب خواهد بود .

 نماهای سوال برانگیز :

 از گرفتن چنین نماهایی بپرهیزید , مگر آنکه قصد پاسخ گویی به آنها را داشته باشید , بعنوان مثال : اگر باقیمانده کلوچه ای را روی میز فردی به تصویر کشیدید , هدف از این کار چیست ؟ یا اگر از نمای Pan استفاده کردید و آن را ناتمام قطع کردید , این سوال برای بیننده پیش خواهد آمد که : حرکت دوربین به چه چیزی منتهی می شود .

مصاحبه با افرادی که هویت خویش را پنهان می سازند :

روش های مختلفی برای مصاحبه با اشخاص وجود دارد بدون آنکه هویت آنان فاش گردد . آسانترین روش تاریک نمودن ( سایه افکندن بر ) صورت آنهاست , یا نشان دادن سایه آنها بر دیوار و تصویر آن را گرفتن است .

اطمینان مجدد :

در انتهای مصاحبه مجددا از کیفیت صدا وتصویر اطمینان حاصل کیند , پیش از آنکه مهمان محل را ترک کند .

/ 4 نظر / 4 بازدید
حميد معبادي

جناب آقاي عابديني از ابراز لطف جنابعالي صميمانه تشکر مي کنم . استاد عجين شدن علم و تجربه و تلاش جنابعالي در عرصه اطلاع رساني حقيقتاً ستودني است . اقاي عابديني کلمات آخر سطرهاي نوشته هايتان در سطور بعدي تکرار شده اند . پيشنهاد مي شود ابتدا مطالبتان را در محيط WORD تايپ نموده، سپس به ويرايش وبلاگتان منتقل و ارسال نمائيد. ارادتمند

علي اکبر هراتي

جناب آقاي عابديني سلام همواره از مطالب شما بهر‌ه‌مند مي‌شوم . اميدوارم فرصتي ديگر فراهم شود تا از اطلاعات علمي و همچنين تجارب گرانبهاي جنابعالي در زمينه گزارشگري تلويزيوني و همچنين تحليل تصويري بهره‌مند شوم . در ضمن از ابراز لطف شما متشکرم .

عليرضا

سلام! مطالب جالب،علمی و کاربردی است که جايگاه استفاده از آن را همه جا در رابطه با رسانه می توان احساس کرد. قدمی کوچک هم از منظر رسانه ای تخصصی با شيوه ای جديد کار رکرده ام .تلفيقی از تئوری و عمل رسانه ای.بهره مندی از نظراتتان مايه افتخار است. موفق باشيد داودی

حميد معبادي

سلام استاد عزيز امروزه رمزگشايي از گفتمان رسانه ها آسان نيست... جنگ افکار به روز شد!