دگرگیسی حرفه یی در خبر 21سیما

رسانه های ارتباطی نوین بر سه محور علم برقراری ارتباط با مخاطب – فن بهره گیری از تجهیزات انتقال پیام و هنرمبتنی بر زیبایی شناسی تصویری استوار است.   زیبایی شناسی تصویری در میان این سه ستون بویژه در رسانه تلویزیون از جایگاه کانونی برخوردار است. معتقدم که قدرت هوشمند (smart power) در دهه دوم قرن بیست و یکم به سرعت جایش را  به  قدرت هنرمندانه (artistic  power) خواهد داد.  گرچه خبر گزارش عینی از یک رویداد واقعی است اما ارائه هنرمندانه به مخاطب فارغ از داوری محتوایی یک اصل است. نیک می دانید که بهترین قصه ها هم اگر صرفا از زبان یک گوینده بیان شود ممکن است 4تا 5 درصد مخاطب داشته باشد اما اگر درقالب یک کار هنری عرضه شود یکباره به 80درصد می رسد.   شبکه های خبری در دوره های یکساله اغلب اقدام به تغییر در شکل شامل رنگ – فونت – دکور – تیتراژ و ... می کنند.این اقدام که موج تغییرات شکلی از نظر هنری شامل می شود  را campaign" " می نامند.  خبر 21 شبکه یک سیما روز شنبه با رنگ و لعاب جدیدی عرضه شد. این گام را بایستی به فال نیک گرفت زیرا از نظر شکل و ساختار با تازه ترین شیوه های عرضه بولتن های خبری برابری می کرد.  ارائه خبر در قالب پرونده این حسن را دارد که مخاطب فرصت لازم برای اگاهی از لایه های دوم و سوم رویداد را می یابد بویژه در رسانه ملی که فراگیری در کنار تازگی و مجاورت از ارزش های اصلی برای گزینش خبر است.   به نظر می رسد که تقویت سرعت کارگردانی برای استفاده از نماهای متنوع هنگام گفت وگو – کاهش خطای گرافیست ها در ارسال زیرنویس ها شامل سی جی و اینفو و روان تر اجرا کردن از سوی گویندگان می تواند به بهتر شدن کار کمک کند.  پرسش از میهمانان در بولتن خبری بایستی کوتاه – صریح و جزیی باشد تا پاسخ ها برای بینندگان جذاب تر شود.تدوین بسته خبرهای کوتاه که در شبکه هایی انگلیسی بهbrief in news" "و در شبکه های عرب زبان به"شریط الاخبار " شهرت یافته است نیز می تواند در بولتن خبری ساعت 21گنجاند.  به نظر می رسد 6تا 8خبر که ظرفیت پرونده شدن را ندارد اما بهر روی گنجاندن ان در بولتن خبری ضروری است در قالب یک بسته 120تا 150ثاینه یی ارائه شود.خبرها در این بسته با استفاده از یک " وایپ " از هم جدا می شوند و گوینده بدون انکه روی انتن بیاید صرفا روی تصاویر متن خبر را قرائت می کند.  بهر روی انتظار می رود این گام حرفه یی با حرکت به سوی صراحت در محتوا تکمیل شود زیرا هر گاه تنوع تصویری – موضوعی – جغرافیایی و اندیشه یی ایران زمین روی انتن ملی بیشتر دیده شود کار بر بیگانه سخت تر خواهد شد.

/ 5 نظر / 11 بازدید

منصفانه است امیدوارم بپذیرند

حسین بیات

سلام می گویند عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد به راستی اگر بی بی سی فارسی نمی امد باز هم همکاران شما چنین همتی می کردند ؟ واقعا دست مریزاد باید به انها گفت امیدوارم بازهم همت کنند محتوی خبر را حرفه ای تر کنند و خطوط قرمز آنها را باریکتر کنند

فاطمه

دوست عزيز سلام اگه مايل به تبادل لينک هستي لطفا منو با عنوان جديدترين مدل لباس 2010 لينک کن و بعد اطلاع بده تا من هم سريعا شما رو لينک کنم امار روزانه : 5000 رنک :2 http://jml2.persianblog.ir/ راستي اينم فروشگاه ژورناله ماست ××× فروش واقعا استثنائي ژورنال لباس 2009-2010 با بيش از 4200 مدل لباس از سري مدل هاي لباس شب،عروس،نامزدي،کت و دامن، کت و شلوار، اسپورت، مانتو، بچه گانه قيمت : 3900 دي وي دي

حسام الدین مقدس زاده

سلام استاد واقعا خوشحال شدم وقتی این تغییر رو در خبر بیست و یک دیدم... تغییر در گرافیک ، اجرا ، صدا و بخش های مختلف که به خوبی اشاره فرمودید... به هر تقدیر این تغییر یک قدم رو به جلو بود و خدا رو شکر... مخاطب با این تغییر پس از چندی نیاز به تغییر در سایر بخش ها را هم پیدا میکند... امیدوارم در همه بخش های خبری به این زیبایی برسیم و البته در کنار همه زیبایی ها و جاذبه های بصری محتوای قوی تری را بتوانیم ارائه کنیم! در هر صورت وقتی بازاری رقابتی است ، رشد از نتایج بدیهی آن محسوب می شود... امیدوارم موفق باشید و باشیم... و امیدوارم بسته بندی پیام و پیام هر دو به زیبایی و به نحو احسن به مخاطب رسانده شود... یاعلی [گل]

مخاطب

بهتر نيست شما هم فكري به حال العالم بكنيد واقعا از لحاظ كرافيكي و در مقايسه با شبكه هاي ديكر حرفي براي كفتن ندارد