نقش پیامک در تعاملی تر شدن برنامه های تلویزیونی

     یک تهیه کننده رادیویی اروپایی سال ها پیش هنگام بازدید از شبکه العالم فرمولی را برای ارزیابی شمار مخاطبان ارائه کرد. او گفت بصورت میانگین از هر 50هزار شنونده فقط ممکن است یک نفر دست به قلم شود و نامه یی به رادیو  ارسال کند.   سنجش میزان تاثیر گذاری برنامه در ان زمان ان هم به ابن شیوه بسیار دشوار بود. برقراری خطوط تلفن کار را اسانتر کرد و البته به همین علت هم شمار مخاطبینی که با برنامه ها تماس می گیرند در گذر زمان بیشتر شد.  فراگیر شدن تلفن همراه زمینه برقراری ارتباط را باز هم سهل تر کرد و ارسال پیامک هم براستی انقلابی در تعامل مخاطب با برنامه ها ی زنده ایجاد کرده است.  دریافت هزاران پیامک در یک برنامه زنده تلویزیونی انقدر تعامل دو سویه را تقویت می کند که بعضا احساس  می شود انبوه مخاطبان حضور معنوی در استودیو دارند.   براساس پیش شماره پیامک ها حتی می توانشمار مخاطبان فعال در حوزه های جغرافیایی کشور را هم براورد کرد.  مثلا پیامک ها با پیش شماره 911 - 912-٩١٣ - 914 - 9١۵ و ... هر یک متعلق به یک منطقه جغرافیایی هستند . البته شاید پیامک های ارسالی از طریق سیم کارت های سایر اپراتورها و حتی سیم کارت های شارژی را هم بتوان در طبقه بندی جامعه اماری گنجاند.   طیف مخاطبان نسبت به کوچکترین نمادهای برنامه واکنش نشان می دهند. نماد نشان دهنده ساعت که معمولا در پایین برنامه گفت وگوی ویژه خبری حک می شود در یک شب با مشکل مواجه شد و ساعت دقیق را نشان نمی داد. دهها پیامک  مبنی بر اینکه ساعت اشتباه است دریافت شد.  یک شب هم در نوشتن موضوع برنامه یک اشتباه تایپی رخ داده بود و علامت جمع نوشته نشده بود که سیل پیامک موضوع را خبر داد.  پیشنهاد موضوع برای برنامه های اتی هم انقدر زیاد است که انسان احساس می کند اتاق فکر ی هزاران نفره البته از زوایای گوناگون در حال پشتیبانی از گروه برنامه ساز هستند. سیل پیام  برای جهت دهی به روند برنامه هم که در قالب پیشنهاد پرسش از میهمان می رسد داستان جذابی دارد. گاهی فکر می کنم اگر همین پرسش ها بخواهد مطرح شود به ساعت ها برنامه نیاز است. البته برخی هم از اینکه چرا سوالشان مطرح نمی شود در قالب چندین پیامک ابراز گله مندی می کنند.   برخی پیامک ها هم گرچه بصورت مستقیم ربطی به موضوع ندارد اما بهر حال نوعی واکنش به برنامه است .ماه مبارک رمضان که برنامه گفت وگوی ویژه خبری با ابتدا و انتهای دو سریال تداخل داشت دهها پیامک دریافت می شدکه فردی از یکی از  افراد خانواده اش گلایه داشت که ما می خواهیم سریال ببینیم اما پدر - مادر - برادر یا خواهر بزرگتر به موضوعهای سیاسی بین المللی علاقه مندند. پیام فرست صریحا می خواست که برنامه را زودتر تمام کنیم تا بتوانند سریال تماشا کنند.!!!    دایره اظهار نظر پیامکی مخاطبان از لباس - لحن - نحوه استدلال و دانش میهمان و مجری گرفته تا پیشنهاد افراد دیگر برای بحث در زمینه موضوع برنامه را شامل می شود. تنوع دیدگاه بعضا انقدر زیاد است که پیدا کردن راهی میانه واقعا سخت تر از انی است که تصور می شود.    وقتی که میهمان از موضوع اندکی دور می شود مجری مجبور است با پرسش تازه بحث را به مسیر اصلی برگرداند. در این هنگام دهها پیامک این اقدام را نوعی بی ادبی به میهمان می داند. حال اگر اندکی صبر پیشه شود تا مطلب میهمان تمام شود بی درنگ پیامک ها از راه می رسد که برنامه تبدیل به جلسه سخنرانی شده است.         تلویزیون بی تردید فراگیرترین رسانه است و جامعه مخاطب ان هم نمادی از همه قشرها از نظر سن - شغل - تحصیلات  - جنسیت - محل سکونت و ... است. مخاطب به درستی این را یک حق می داند که در قبال برنامه ها واکنش نشان دهد.نقدها گرچه بعضا بی رحمانه است اما برایند ان منصفانه است تحلیل علمی پیامک های هر برنامه بصورت روزانه می تواند برنامه سازان را در پاسخ دادن به نیاز - میل  و حتی مصلحت مخاطب یاری دهد. این موضوع در حقیقت نوعی نظرسنجی است که با برخورداری از جامعه اماری  گسترده - ضریب خطای اندک و البته کم هزینه در کوتاه ترین زمان ممکن می تواند در اختیار برنامه سازان قرار گیرد. بی تردید پیامک با اندکی اغماض تبلور خرد جمعی است که البته می تواند نقش تعیین کننده یی در تعاملی تر شدن برنامه های تلویزیونی ایفا کند.

/ 2 نظر / 12 بازدید
موسوی

با سلام جالب بود

سمیــــــــــــــــــه

وبلاگ مفیدی دارید[گل]