برند ویژه شبکه های تلویزیونی

 رسانه هادر قرن بیست و یکم در صف مقدم نظام تصمیم سازی ملی و بین المللی قرار دارند. کمتر نهادی به اندازه رسانه ها انهم از نوع تلویزیونی اش در ایجاد – مدیریت و جابجایی بحران ها در دنیا نقش افرین است.   امپراتوری رسانه یی نامی است که به رسانه های همسو گفته می شود. رسانه هایی که بعضا در چارچوب یک شبکه مادر فعالند یا از یک خط مشی واحد نوشته یا نانوشته پیروی می کنند.   خبرگزاری های پرقدرتی مانند AP  و  REUTERS که سالیان دراز فقط در حوزه نوشتاری کار می کردند اکنون پوشش تصویری را هم انجام می هند. نام خطوط  تصویری انان هم APTN   و REUTERS است.  خبرگزاری فرانسه معروف بهAFP   نیز سه -چهار سالی است AFP TV راه اندازی کرده است. پوشش تصویری رویدادها در زمره مسوولیت اصلی انهاست. برند ان همان نام مشهور قدیمی انهاست.    بی بی سی با قدمتی بیش از 70سال هم نامی اشنا در حوزه اطلاع رسانی است. امپراتوری رسانه یی است که به زبانهای گوناگون در حوزه  اینترنت – رادیویی و تلویزیونی فعال است.همه انها از برند بی بی سی استفاده می کنند اما پسوند ان فارسی – عربی – اردو – اسپانیولی و .... می باشد.  بنگاهرسانه یی الجزیره هم اندکی بیش از یک دهه  است که وارد نظام اطلاع رسانی شده است. الجزیره هم از این سبک پیروی می کند که ارم ان واحد اما شبکه های ان بصورت الجزیره عربی – انگلیسی – ورزشی – مستند و اطفال شناخته می شود.    برخی از بنگاههای خبری هم ممکن است نام شرکت مادر کم رنگ باشد مانند (گروه ال بی سی )  که در حوزه سرگرمی – خبر و ... فعالیت دارد یا گروه (ام بی سی ) که شبکه های متفاوتی مانند ام بی سی یک – دو-  سه - چهار - پرشیا و ... دارد.  ارم همه این شبکه ها یکسان است ولی پسوند انها متفاوت است. این موضوع کمک می کند تا یک برند ویژه در ذهن مخاطب نقش ببندد.بنگاههای اطلاع رسانی که بصورت خاکستری یا بصورت نقطه چین مایلند با فاصله از برند اصلی حرکت کنند هم استدلالهایی دارند که قابل تحلیل است.    صدا و سیمای جمهوری اسلامی بیش از یکصد شبکه رادیویی و تلویزیونی محلی – ملی و بین المللی دارد. شبکه های محلی – ملی و بین المللی هریک نام و لوگوی ویژه یی دارند. شبکه هامون – باران و ... در مراکز استانها  - شبکه خبر – قران –  اموزش –  یک – دو و ... بصورت ملی  و شبکه های  العالم – پرس تی وی – ای فیلم – سحر و .... در حوزه بین المللی فعالند.   ارم صدا و سیما شاید بتواند بصورت یک برند برای همه شبکه ها در نظر گرفته شود.ارمی که از نظر گرافیکی و پیام درونی هم زیبا و هم با محتوا است.     موضوع برند در حوزه های اقتصادی و صنعتی از جایگاه اساسی برخورد است.شرکت تویوتا – بنز – نیسان – ایران خودرو – سایپا - و ...  هرنوع خودرویی بسازند فارغ از سواری یا باری  – ارزان یا گران قیمت بودن ان از ارم  همان کمپانی استفاده می کنند. این یک برند تجاری است . زمان چاره اندیشی در مورد برند رسانه یی نیز شاید فرا رسیده  باشد.  

/ 17 نظر / 11 بازدید
نمایش نظرات قبلی
فرشید

من با افتخار شما رو لینک کردم[گل]

رسانه و ارتباطات

نوشته جديد وب رسانه و ارتباطات: "نام «روابط‌عمومي»را عوض کنيم‌" لطفاً اظهار نظر فرمائيد.

وحیدبهروز

بیانیه شماره 7وحیدبهروز سلام بر همه دوستان وبلاگی عزیزم اخیرا داداش کامران نجف زاده و خانم دکتر میرسیدی دو تا خبرنگار خوب کشورمون وبلاگاشون رو خیلی وقته بروز نکردند من به عنوان سفیر و نماینده وبلاگ نویس های استان گلستان که توی دنیای مجازی برای خودم لشکر دارم از این دو بزرگوار میخوام که زود تروبلاگاشون رو بروز کنند و دوستان مجازی خودشون رو شاد کنند اقای نجف زاده خانم دکتر ما مردم شما رو دوست داریم شاید واژه دوست داشتن یکی از تکراری ترین واژه ها برای شما شده باشه چون اینقدر که مردم بهتون ابراز احاساسات میکنند تکراری میشه روی اعصابتون راه میره و خلاصه شاید وحیدبهروز بیاد زیاد کامنت بده ولی اینو بگم که اوج معروفیت و محبوبیت بخاطر همین مردم عزیزه و بخشیش هم تلاس های خودتون که به این درجه رسیدین ... به هر حال ازتون تمنا میکنم و خواهش میکنم به ندای دوستان وبلاگی من و کل دوستان خودتون لبیک بگین وبلاگ تون رو بروز کنید با تقدیر احترام وحیدبهروز سفیر و نماینده وبلاگی ها در واحد خبر و بخش های وبلاگ گردی ها گنبد کاووساستان گلستان 18مهر 1389 http://vahidbehrooz.persianblog.ir/

وحیدبهروز

من به عنوان اقای معروف دنیا مجازی بی دقتی تیم داوری رو بشدت در بازی داربی امروز محکوم میکنم و اشد مجازات رو برای تیم داوری از دستگاه های ذی ربط خواستارم[عصبانی][عصبانی]

ابراهیم فاطمی

اینکه شد داستان مرغ و تخم مرغ!! ما میگوییم انجمن روابط عمومی ایران مرده است و نتوانسته زمینه مشارکت اعضایش را فراهم کند بازهم بعضی می گویند اعضا مقصرند... جدیدترین مطلب را بخوانید در ... www.ebfa.blogfa.com ابراهیم فاطمی

ابوالفضل نوحی

سلام استاد بزرگوارم - دوسوال دارم : 1) چرا برند رسانه ایی را تغییر بدهیم ؟ 2 ) یکسان بوذن برند رسانه ایی چه لطمه ایی میزنذ جز اینکه اتفاق واحد دارد و ضمن اینکه بستر آنها یکی است اما در معنا آنهم بنا اقلیم و شرائط و... معنایی خاص میابد . از هم کلامی شما بسیار ممنونم

ا ف

«فاتحه انجمن روابط عمومی را بخوانیم؟» پاسخی به جناب آقای ناصر بزرگمهر ابراهیم فاطمی www. ebfa.blogfa.com

نرگس رجايي

سلام. چند پست اخيرتان را کامل خواندم وبسيار ياد گرفتم .ممنون.موفق باشيد