توصیه های حرفه یی برای تدوین گزارش خبر تلویزیونی

در قاب تلویزیون معمولا یا سوژه در حال حرکت است یا دوربین حرکت می کند. این کمک می کند تا زمان فشرده تر به نظر برسد. فرض کنید فردی قصد دارد با خودرو از تهران به اصقهان برود این به دست کم پنج - شش ساعت زمان نیاز دارد. هیچ بیینده یی وقت تماشای چنین تصاویر خسته کننده یی را ندارد. راه دیگری برای کوتاه کردن زمان وجود دارد انهم بهره گیری از تکنیک های تدوین است.  در این شیوه ،‌حدود 3 تا 4ثانیه تصویر نشان داده می شود که فرد در نمایی که مشخص کننده میدان ازادی است در حال سوار شدن خودرو است . حدود سه تا چهار ثانیه هم تصاویری نشان داده می شود که فرد در حال پیاده شدن از خودرو در کنار زاینده رود است. این یک تکنیک است که با نماهای پیوندی زمان شش ساعته در کمتر از  15 ثانیه به تصویر کشیده می شود.   کارشناسان تلویزیونی برای زیباتر شدن کار توصیه هایی برای تدوین بهتر ارائه می دهند.  1. در مورد داستان به دقت فکر کنید. با خودتان تصمیم بگیرید که می‌خواهید چگونه ویرایش کنید و سپس اقدام کنید.

2. با همکاران خود در زمینه نحوه تدوین بهتر گزارش گفتگو کنید.

3. در مورد داستان، تصاویر و صداها فکر کنید. در غیر این صورت، تدوین به کابوس شبانه تبدیل خواهد شد.

4. شما نیاز به سکانس های زیادتری دارید. این اتفاق در اتاق تدوین رخ نخواد داد. آن‌ها را باید در صحنه ضبط کنید.

5. تصاویر باید تدوین شوند. سوژه ما ممکن است در حرکت باشد پس باید به حرکت و زاویه‌‌ی دوربین کاملاً توجه داشت.

6. حرکات اضافی و زیاد، بیننده را گیج می‌کند. دقت کنید که برش‌ها (شات ) به موقع باشد.

7. هنگامی که دوربین در حال پن یا زوم کردن می‌باشد باید دقت کنید که برش پس از اتمام حرکت باشد. هرگز نباید در بین حرکت، برش انجام شود.

8. تدوین نیز ‌مانند هرکاری در ژورنالیسم تلویزیونی باید بتواند با کمک تصویر، صدا، روایت و دیالوگ، بیننده را تهییج کند.

9. فهرستی از تصاویری که بر روی آن کار می‌کنید، تهیه کنید. برنامه‌‌ی خود را از قبل بدانید.

10. اگر با تدوین گر تدوین می‌کنید، خط اصلی داستان را با او در میان بگذارید تا بتوانید از منظر مشترکی به موضوع نگاه کنید.

11. منظم باشید. نوارها، فهرست تصاویر(شات لیست)، نوشته و متن خبر را به دقت نگهداری کنید.

12. آماده‌‌ تغییر واژه‌ها باشید. واژه ها منعطف‌تر از تصاویر هستند.

13. اجازه‌‌ی تنفس دهید. مکث کردن در گزارش تلویزیونی بعضا پیام های قدرتمندی منتقل می کنند.

14. استفاده از صداهای طبیعی را هرگز فراموش نکیند. 

/ 1 نظر / 33 بازدید
خبرنگار

منبعش کجاست ؟؟؟