شیوه تبلیغ برنامه های تلویزیونی از طریق پیامک

پیامک ابزاری است برای اطلاع رسانی. شبکه های رادیویی و تلویزیونی هم اخیرا  از این ابزار برای اطلاع رسانی برنامه هایشان استفاده می کنند.گرایش به این سبک اطلاع رسانی زیاد است زیرا:  

 1.تبلیغات پیامکی مستقیم و بدون واسطه است. 2.شمار زیادی از مخاطبان در یک لحظه پیام را دریافت می کنند.( موج سازی لحظه یی ممکن است )  3.قابلیت انتخاب دقیق مخاطب وجود دارد. 4.پیامک به دلیل کوتاه بودن به احتمال زیاد از طرف مخاطب خوانده می شود. 5.اطلاع رسانی از طریق پیامک نیاز به طراحی پیچیده ندارد.

شیوه نوشتن پیامک برای اطلاع رسانی

 پیامک برای اطلاع رسانی از نظر شکل و محتوا مانند یک تیتر و حداکثر یک لید خبری است.یعنیدر ان به جای شش عنصر خبری کوشش شود تا سه عنصر برجسته شود. کی (چه زمانی )، کجا( کدام شبکه ) و چی ( کدام برنامه ) از اهمیت بیشتری برخور است. در برخی موارد کی (چه کسی)را هم می توان مورد استفاده قرار داد اما به ندرت بایستی به عناصر چرا و چگونگی پرداخت.

 نکته دوم هم در مورد ارزش های خبری است. به نظرم مخاطبان به ترتیب نسبت به  ارزشهای خبری -  تضاد و درگیری ،  استثنا ، تازگی ، شهرت  امار و ارقام و  مجاورت - اهتمام بیشتری دارند.

 مایلم مورادی که فکر می کنم برای نوشتن پیامک بایستی مد نظر قرار گیرد را بیان کنم.

الف: هر پیامک اطلاع رسانی به صورت میانگین حدود 10 کلمه باشد. ب: حداکثر 3 تا 4عنصر خبری در آن دیده شود. ج: پیامک ماندگاری کمی دارد پس نزدیک به زمان برنامه ارسال شود.

د: پیامک بایستی بگونه یی نوشته شود که با یک بار خواندن در ذهن نقش ببندد. ه: فارسی و صحیح نوشته شود. و: کلمه ها در یک پیامک تکرار نشود. و : یک جمله کامل باشد یعنی تلاش شود فعل داشته باشد.

به دیگر سخن ، نوشتن پیامک بایستی شامل اطلاعات ضروری باشد. گویی شما مطلبی را می خواهید برای دوستتان بگوید ، زمانی که او سوار مترو شده است و فقط به اندازه ی بسته شدن در مترو وقت دارید.

/ 7 نظر / 35 بازدید
وحیدبهروز

روزتان مبارک باشه [ماچ][هورا][خداحافظ]

فراموش مباد؛ در آیینه ای که آیندگان، به صافی و زلالی اش، سوگند خواهند خورد مبارک باد هر روز تاریخ، به نامت خوشا تلاشت که خداوند، پاس می داردش . . . ******************************* روز خبر نگار بر شما مبارك [گل][گل][گل]

مهدیه پوریادگار

سلام استاد ..ولی قبول دارید گاهی وقتها این شیوه پیامک یک جورایی کلیشه ای و غیر ضروری می شه...مثل بعضی برنامه های رادیویی...ولی فوایدش هم به هر حال توی جاهای مناسب قابل قبول هست...[گل]

علی

روز خبرنگار شد و فرصت یاد آوری و مناسبتی برای گرامی داشتن و ارج نهادن همه کسانی که در این عرصه جان و آبرو و هستی شان را در قامت قلمشان نثار کردند و دغدغه هایشان را در چینش و ترکیب واژه ها عرضه نمودند و یا در بغض ها فرو بردند ، فرقی ندارد در کجا وچه رسانه و کدام لوح و صفحه نگاشته اند یا می نگارند مهم این است که کوشیده باشند جوهره مسطورشان خالص و بی پیرایه باشد .. عرصه خبربه معنای عام و خبرنگاری به مفهوم خاص در عین ظاهری عیان و اصطلاحا برملا بودن دارای پیچیدگی های دشواری است چرا که می توان مدت زمان زیادی به تعبیری در زیر نقاب واژه ها دوام آورد یا که از واژه های نقاب دار بهره جست و گروهی را برای همیشه و ...

علی

و گروهی را نیز برای مدت زمان طولانی و جمعی را برای کوتاه مدت فریب داد و به ابزار تبدیل کرد کاری که امروز " قدرت نرم " با تجهیزات و امکانات ذی نفوذش با ملت ها می کند . خبرنگاری در دنیای امروز فقط پاسخ به عناصر هفت گانه و اجزای مرسوم ومعروف یک خبر درست و کامل برای فقط آگاه سازی نیست بلکه سازه ای با طراحی هوشمندانه است که می تواند حق را نا حق ببیند وجلوه دهد ، مظلومی را در جای ظالم بنشاند از مجازات یک مجرم ، حرمت قدسی بسازد ، از این رو و در هرصورت بدون اغراق خبرنگاریحرفه جذاب و متنوعی است گاه مثل تنها ماندن در برهوت و یا دویدن در یک وادی پراز سنگلاخ با خارهای مغیلان و گاهی گرفتار شدن در حصارهای بلند غرور و نفس و فرصت سازی برای فرار و البته بیشتر وقتی که می خواهی باب دلت بنویسی و نتوانی و یا نباید ولی بنویسی همه و همه هیجانات و .....

علی

و همه هیجانات و نگرانی های حرفه خبرنگاری است که البته بسیار وقت ها شیرین و خوش مزه است بویژه در خلوت وجدان ، تعقیب و گریز واژه ها دیدنی است . طبیعی است در این سال های طولانی خاطرات فراوانی باشد ولی هنوز مجالی برای گفتن و نوشتن یافت همی نشد .. یاد شهید بزرگوار صارمی بخیر که خون پاکش روح تازه ای در کالبد حرفه خبرنگاری دمید ، هرچند این روزها شاید بیشتر اندیشه گرفتن ودادن پاداش و هدیه از فلسفه تعیین و گرامی داشت روز خبرنگار رنگ و لعاب بیشتری داشته باشد ولی بازهم فرصت است برای یادمان یاران وتقدیر از بزرگانی چون شما که رئیس خبرنگاراهستید..

دخو

همیشه از نکات کلیدی و عملی لذت برده ام. درود بر شما