ذهن سنجی گام نخست برای ذهن سازی

نخستین گام برای کار در رسانه مخاطب شناسی است . حوزه جغرافیایی و اندیشه یی مخاطب در این مقوله می گنجد. شناخت مخاطب کمک می کند تا پیام در قالبی مردم پسندتر با شیوه یی اسان تر منتقل شود.     نیاز – خواسته و مصلحت مخاطب از دیر باز مد نظر دست اندرکاران رسانه ها بوده است .برخی مخاطبان معتقدند که  نیازی به مصلحت اندیشی رسانه ها ندارند.صاحبان رسانه اما مصلحت را نسبت به نیاز و خواسته مخاطب در اولویت می دانند.  بهترین شیوه مخاطب شناسی بهره گیری از ذهن سنجی است. ذهن سنجی در حقیقت تلاش برای دریافت اگاهی کنونی مخاطب نسبت به موضوع مورد بحث است.نظرسنجی حرکتی در این مسیر است.     سنجش ذهن مخاطب که البته کار چندان اسانی نیست در صورتی که منطبق با اصول علمی و حرفه یی صورت پذیرد زمینه را برای "‌ذهن سازی "  فراهم می کند. ذهن سازی همانی است که برخی دستکاری افکار عمومی می نامند.

تصویر نسبت به صدا و کلمه نقش بیشتری روی ذهن مخاطب می گذارد. این موضوع موجب شده است تا تلویزیون نقش کانونی تری نسبت به رسانه های نوشتاری و شنیداری در فرایند " ذهن سازی "  ایفاد کند.

/ 3 نظر / 11 بازدید
یوسفی

سلام شاید مرا نشناسید من در کشور مالزی در قسمت تولید و خبر مشغولم و 10 سالی هم در معاونت سیاسی .رتبه اول رشته کارگرانی در دانشگاه و برنامه های زیادی ساختم و... در مغواستان شما را دیدم وقتی در باره مستند "رشته" با کار گردان صحبت میکردید هم شنیده بودم هم مطالب تان را دنبال میکردم و در یافتم که بالاخره یک ناقد و کارشناس کار بلد در معاونت سیاسی حضور دارد که میتوان از او اموخت و بهتر شدو پاسخ سوالات را دانست زیاده گویی نکنم از انجا که گزارشها ی ما بدست شما میرسد لطفا اشکالات ,نواقص و... را به هر طریقی که صلاح میدانید به بنده انتقال دهید. با تشکر

مهدیه پوریادگار

سلام استفاده کردم استاد...عالی بود. یادش بخیر پارسال کلاس خبرنگاری تلویزیونی در یزد...که ما یکی / دو روزی افتخار حضور در کلاس شما رو داشتیم...همیشه پر انرژی و شاد باشید[گل]

محتاج

استا د عا بد ینی بزر گ سلا م ! به سلا مت با شید muhtaj.anis@gmail.com