ارزش های خبری از نگاهی دیگر

نخستین درسی که خبرنگاران فرا می گیرند این است که رویداد زمانی قابل پخش از رسانه است که دارای ارزش خبری باشد. تازگی – استثنا – فراگیری – مجاورت – بزرگی (اعداد و ارقام) – تضاد و درگیری و ...  در زمره های ارزشهای خبری هستند.  برخی سردبیران هم معادله ساده خبر مساوی تازگی ضربدر مجاورت ضربدر تاثیر را  به عنوان فرمول طلایی برای شناخت خبر از رویدادها کارگشا می دانند.   حاصل کار دروازه بانان خبر گرچه از نظر جغرافیایی در کنار یکدیگر هم نباشند به گونه شگفت انگیزی شبیه هم است. تفاوتی هم نمی کند که بر اساس فرمول طلایی چینش شده باشد یا بر اساس ارزشهای خبری گزینش شود.  افزون بر نیمی از هر بولتن خبری به رویدادهایی می پردازد که گناهان کبیره علت اصلی یا ثانویه شکل گیری ان است.این رویدادها اغلب ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب دارد.   نخستین بولتن خبری نوشتاری – شنیداری یا دیداری که پس از خواندن این مطلب ملاحظه کردید با این نگاه تجزیه و تحلیل کنید. قتل و خونریزی یا تلاش برای انجام ان اغلب سرامد رویدادهای خبری است. حجم خبرهای مربوط به تروریسم دولتی یا گروهکی و حتی انتحاری اش که از مشتقات همان قتل و خونریزی است براورد کنید. خبرهای مربوط به قتل افزون بر یک میلیون نفر غیر نظامی طی حدود هشت سال لشکر کشی امریکا به عراق و افغانستان نمونه یی از ان است. خیانت و فساد اخلاقی هم موضوعی است که بعضا ماهها نقل محافل خبری می شود. ماجرای کلینتون و مونیکا تا داستان سازکوزی و برلوسکنی رهبران فرانسه و ایتالیا با مانکن ها که در جرگه سیاستمدارانند تا هنرپیشه ها و ورزشکاران و ... که به سبب مشهور بودن مورد توجه اند از این نظر بررسی کنید. ایا پایانی برای ان متصور هست؟   همجنسگرایی دیگر گناه کبیره یی که پای ثابت رویدادهای خبری رسانه ها ست. داستان وزیر خارجه المان با شریک مردش - رفتار برخی زنان سیاستمدار دارای این منش -  تظاهرات حامیان این گروه  - تصویب قانون در حمایت از انان در برخی کشورها -  ورودشان به ارتش و .... موضوعی است که در کمتر بولتن خبری در سی ان ان و بی بی سی و اسکای نیوز و ...نادیده گرفته می شود.  نقض عهد – قطع رحم – ربا – تهمت و ... هم  اگر نیک بنگری بن مایه خبرهایی است که بارها و بارها در قالب کلاهبرداری –  فروپاشی بنیان خانواده – سفته بازی – ورشکستگی - بحران اقتصادی و ...  ارائه می شود.   البته نبایستی  این نکته را نادیده گرفت که طیف مخاطبان رسانه ها برای شنیدن این حکایت ها کم نیستند. صفحه حوادث روزنامه ها که از صدر تا ذیل ان مبتنی بر همین رویدادها شگل گرفته شاید در زمره پر مخاطب ترین بخش هر روزنامه یی است .  دستمایه ساخت فیلم های سینمایی - سریال ها و ... هم  یبشتر موضوعاتی از این سنخ است. به نظر می رسد شنیدن و تماشای رخدادهایی که اساس ان مبتنی بر روایت یا بازسازی گناه کبیره است  جامعه جهانی را ناامن تر از انی نشان می دهد که در واقعیت وجود دارد. پرسش اصلی این است برای شکستن طلسم  میل مخاطب به این رویدادها و گرایش رسانه ها به افزایش مخاطب چه راه کاری باید در پیش گرفت؟‌   

/ 3 نظر / 19 بازدید
ا ف

در سرزنش ادامه دارد بخوانید: «دوست خیلی خیلی گرامی!! ما جناب آقای حسن خسروی (معروف به بلبل انجمن) در ذیل پست قبلی این وبلاگ، از این حقیر خواسته اندکه از روی جوب بین خودشان و جامعه روابط عمومی بپرم و با هم جلسه ای از طرف خودمان!! داشته باشیم...» www.ebfa.blogfa.com

مهدیه پوریادگار

سلام خب باید این موضوع رو با مطالعه بر روی افکار مخاطبان به دست آورد...و اصلا باید فرهنگ به نوعی دچار تغییر شود ...و به نظر می رسه مسایلی که یک عمر برای خیلی ها جالب بوده رو کمتر می شه تغییرش داد...[گل]

عموخندون

با سلام خدمت استاد عزیز و بزرگوار و پرکار و دانا و توانایم جناب آقای عابدینی.لطفا آموزشهای زیبای خودتان را هم به انتخاب من در وبلاگم ببینید و راهنمایی بفرماییدو هرچند فعلا توفیق شاگردی از ما سلب شده .امیدواریم مکه ای دیگر فراهم شود و در منا بازهم استاد دکتر مسعودی از شما پیمان بگیرد....!!!!