کوتاه زیباست در گزارش خبر تلویزیونی !!!

"  کوچک زیباست"  نام کتابیه که سالها پیش خوندم. شوماخر اقتصاد دان المانی ،‌ اون رو نوشته . محتوای کتاب که در حوزه اقتصاد با ابعاد انسانیه مد نظرم نیس. بیشتر مایلم از نام کتاب استفاده کنم.

  یادم هست - حدود سه دهه پیش - مرکز کامپوتر دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز انقدر بزرگ بود که به سختی در یک اپارتمان نقلی امروزی جا می گرفت. تلویزیون های لامپی هم در کمدی یک متر در یک متر ،‌دو در ،‌ زینت بخش خانه ها بود.!!  رادیو و ضبط صوت ها هم ان قدر بزرگ که حمل انفرادی ان اندکی دشوار بود یا مانند تلفن ثابت اصلا از نظر فنی - جابجایی ان - میسر نبود.

 اینک اما رایانه ، رادیو ، تلفن , ضبط صوت , ماشین حساب , مکان یاب , دوربین عکاسی و دوربین فیلمبرداری انهم با دهها برابر کارایی بیشتر نسبت به قبل در یک دستگاه فشرده سازی شده تا در جیب جا بگیره . همین تلفن همراه رو می گم. 

  به دیگرسخن مردم دنبال فشرده سازیند. انهم در زمان. فناوریهای نوین در حوزه نانو هم اوج میل بشریت برای کوچک سازیست.

مردم برخی وقت ها حوصله یا وقت گاز زدن میوه را هم ندارند پس به اب میوه روی می ارند. اگر تبلیغ برای غذاهای فوری یا به قول فرنگی ها " فست فود " نباشه باید بگم در مقابل هر یک غذاخوری، ‌دست کم ده تا ساندویچیه.

این را گفتم بخاطر اینکه مدتی است گزارش های خبری در تلویزیون هم فشرده سازی می شه. مدت گزارش های خبری در شبکه های خبری دنیا بصورت میانگین حدود 90 ثانیه است. این موجب  شده در یک بخش خبری ،‌ تعداد زیادتری خبر در اختیار مخاطب قرار بگیره.

 ساخت یک گزارش کوتاه البته سخته . نیروی حرفه یی با دانش و البته مجرب و مسلط به موضوع برای تهیه این نوع گزارش ها ضروریه . گام نهادن در این مسیر راه پرچانگی نوشتاری و توضیح واضحات تصویری را می بنده .

  این حرکت در بخش های خبری رسانه ملی هم رواج پیدا کرده که در میان مدت سبب تغییر ذائقه مخاطب و ارتقای سواد بصری مخاطبان می شه. ‌ منابع خبری که مسوولان هم در زمره اونها هستن یواش یواش ،‌ بسمتی حرکت می کنن که لب مطلب را در جملات کوتاه بیان کنن . پر حوصله باشید _ این فرایند اندکی زمان بر.!!

   مخاطب هر بخش خبری مایل به دریافت اطلاعاته نه شنیدن بازی با کلمات. اطلاعات شامل تنوع موضوعی _ سیاسی ،‌اقتصادی ،‌فرهنگی و ...از یک سو و تنوع تصویری که شامل شات های کوتاه اما زیاد با زاویه های گوناگون از دیگر سو.

 تنوع جغرافیایی هم در زمره اطلاعاتی است که می تونه در ارضا مخاطب نقش افرین باشه. مخاطب مایله در یک بخش خبری تلویزیونی هم از چار گوشه کشور اگاه بشه و هم از پنج قاره دنیا. رعایت اصول حرفه یی ، ارزش های اخلاقی و  خط مشی رسانه  البته در این زمینه موثره.   

دریافت اطلاعات انهم در یک بسته زیبای هنری حقی است که برای مخاطب باید به رسمیت شناخته بشه , پس هر حرکتی در این زمینه شایسته ستایشه. تصویر برداران ،‌ تدوین گران ،‌ خبرنگاران و  ‌سردبیران حوزه خبری رسانه ملی _‌ دست مریزاد. 

/ 2 نظر / 38 بازدید
وحیدبهروز

مطلب هاتوت حرف نداره من وبلاگ شما و ابجی مهدیه پوریادگار رو به عنوان یک متخصص وبلاگ میپسندم پر محتواست[پلک]

جنابی

با درود همیشه نگاشته های شما دلسوزانه و ارزشمند است همانطور که همه می دانیم در فرهنگ خودمون هم تاکید زیادی بر کم گویی و لاجرم گزیده گویی شده است با امید به گام های بلند پوینده و پاینده باشید.